Aanpassingen

Gemeente Amsterdam met taxibranche in gesprek over WP2000

Taxistandplaats Amsterdam-Sloterdijk
De taxistandplaats bij Amsterdam-Sloterdijk. Foto: ANP/Harold Versteeg

De gemeente Amsterdam voert momenteel gesprekken met de hoofdstedelijke taxibranche, over eventuele aanpassingen waar volgens beide partijen rekening mee gehouden moeten worden tijdens de evaluatie van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Dat laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten aan TaxiPro. Het eventueel afschaffen van het maximumtarief is een van de gespreksonderwerpen.

“Nu het onderscheid tussen de opstap- en bestelmarkt is vervaagd, is het niet eerlijk dat er verschillende straffen staan op dezelfde soort overtreding”, zegt de gemeentewoordvoerder daarover. “Het invoeren van een minimumtarief of afschaffen van een maximumtarief is onderdeel van de gesprekken met de taxibranche.”

De woordvoerder benadrukt daar direct bij, dat de gemeente niet op eigen houtje het maximumtarief kan afschaffen. “Dat is namelijk een bevoegdheid van het Rijk. We proberen alleen, samen met de taxibranche, mee te geven wat we belangrijk vinden.”

Het Rijk is belast met de evaluatie van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Deze evaluatie is momenteel in volle gang. “Daarom zijn we nu al met de taxibranche in gesprek over welke aanpassingen wij noodzakelijk vinden, om zo tot een eerlijke en rechtvaardige taximarkt te komen”, aldus de woordvoerder.

Mobiliteitsplan

De gemeente en hoofdstedelijke taxibranche zijn tevens met elkaar in gesprek over de positie van taxi’s binnen het Amsterdamse mobiliteitsplan. Hoewel de gemeente vooral inzet op een autoluwe binnenstad en het terugdringen van privéauto’s, dicht het stadsbestuur taxi’s een belangrijke rol toe binnen het mobiliteitssysteem. “Om onze ambities te bewerkstelligen moeten er voldoende alternatieven zijn, zoals een goed OV-netwerk, beschikbaarheid van deelvervoer en een goed functionerende taximarkt.”

“We zien de taxi dan ook als een waardevol onderdeel van het totale mobiliteitssysteem. Het is dus goed mogelijk dat we in de toekomst keuzes maken om bijvoorbeeld het openbaar vervoer, het aanvullend openbaar vervoer (AOV) en taxi’s ergens wel door te laten rijden, maar privéauto’s niet. Hoe dit precies vorm moet krijgen en welke keuzes daarbij moeten worden gemaakt, is een gesprek dat we de komende maanden gaan voeren met de stad”, zo besluit de woordvoerder.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

2 reacties op “Gemeente Amsterdam met taxibranche in gesprek over WP2000”

Stef Bouwhuis|12.09.23|13:01

Ik hoop dat dit overleg geen dictaat is. Als Amsterdam meent de relatie met de taxibranche te kunnen herstellen en samen met hen advies over de Wet naar het Rijk te kunnen sturen dan zou dat heel bijzonder zijn. Tot nu toe heeft Amsterdam het door-to-door vervoer door taxi’s veelal niet echt ruimte gegeven, terwijl veel minder gezonde mensen er afhankelijk van zijn. Laat je niet manipuleren door de Wethouder, blijk ook als groep zelf reacties insturen naar het Rijk.

Ali Ates|09.09.23|21:16

Ik ben blij dat ze snappen dat taxi’s ook openbaar vervoer is.