Nieuwe deelfietsen van Rotterdamse watertaxi ‘verbindende schakel’

De RoS-fiets is onderdeel van de Watertaxi in Rotterdam. Foto: Spring Holding

De Watertaxi Rotterdam introduceert een nieuw deelfietsplatform, de Rotterdamse Stadsfiets (RoS). Hiermee speelt moederbedrijf Spring Holding in op een flinke groei van het aantal passagiers aan boord: 1 miljoen de komende vijf jaar, zo is de verwachting. Dat is verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Samen moet de watertaxi en het deelfietsensysteem de verbindende schakels voor alle korte verplaatsingen in de stad worden.

Spring Holding heeft het voornemen om te starten met 1800 fietsen en 150 docking stations in het centrum en omliggende wijken. Op termijn moeten de RoS-deelfietsen binnen de gehele Rotterdamse ring beschikbaar komen. De dockingstations en snelle herdistributie over die stations voorkomen dat fietsen blijven slingeren, benadrukt het bedrijf.

Klagen

De daadwerkelijke invoering hangt nog wel even af van regelgeving van de gemeente Rotterdam. Alle aanbieders van deelfietsen in de stad hebben tot 1 augustus dit jaar de tijd om te bewijzen dat hun onderneming niet tot overlast is. Veel Rotterdammers klagen namelijk: deelfietsen slingeren rond en maken openbare fietsenstallingen snel vol.

Tijdens de proefperiode bekijkt de gemeente welke kwaliteitseisen aan de aanbieders gesteld moeten worden. Ook brengt de gemeente de locaties in beeld waar de meeste overlast wordt ervaren. Na 1 augustus beslist de Rotterdamse gemeenteraad definitief over de rol van en de eisen aan deelfietsaanbieders.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.