ERTMS

Rechtstreekse trein tussen Heerlen en Aken rijdt vanaf eind maart weer

De Arriva-trein komt op een ander spoor in Aken aan waardoor de communicatieproblemen verholpen zijn. Foto: Flickr/Lewin Bormann.

Arriva kan met de ingang van maandag 27 maart weer doorrijden naar station Aken. De treinen vertrekken nog niet vanuit Maastricht maar vanuit Heerlen. Dat meldt de spoorvervoerder aan zusterpublicatie SpoorPro. Doordat de treinen op een spoor stoppen in Aken waar geen balise ligt, is de ERTMS-communicatiestoring verholpen. 

Arriva laat weten dat de treinen uit Herzogenrath, de eerste stop over de grens, en Aken tot station Heerlen zullen doorrijden. Daar zullen de treinen vervolgens weer keren.

De treinen van en naar Aken stoppen vanaf 27 maart ook weer op station Landgraaf en Eygelshoven Markt. “De korte slag rijdt tussen Heerlen en Herzogenrath en vice versa. Deze maakt geen tussenstops”, aldus Stefan Claessens, woordvoerder bij Arriva.

“We komen in Aachen aan op een perronspoor waar de balise niet ligt en zodoende kan er geen storing in de communicatie met ERTMS plaatsvinden”, legt Claessens uit. Andere vervoerders op station Aken hebben hun planning aangepast om dit mogelijk te maken.

Maastricht-Aken

Het is al maanden raak op het traject tussen Maastricht en Aken omdat op dat traject het communicatiesysteem van de Flirt 3C-treinen van Arriva wordt verstoord door problemen met de balise (baken) wanneer de trein het station van Aken binnenrijdt. Door een technische storing wordt daar steeds automatisch de treinbeïnvloeding (LZB) ingeschakeld.

Nu Arriva met de andere treinvervoerders afspraken heeft gemaakt over een perronwissel, is het probleem dat er niet gestopt kan worden op het Duitse station eindelijk verholpen. Het baliseprobleem moet nog wel worden opgelost.

Drielandentrein

Dinsdag kondigde staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) al aan dat vanaf december dit jaar de Drielandentrein (Maastricht-Luik-Aken) gaat rijden. Het is momenteel al mogelijk om met de trein vanuit Maastricht naar Luik en Keulen te reizen, alleen dat is wel met een overstap. Vanaf december kan de reis naar België en Duitsland worden gemaakt zonder overstap. Er wordt al jaren gesproken over de Drielandentrein. Tot dusver stuitte het plan op praktische maar ook technische bezwaren.

Volgens de staatssecretaris vereisen de treinen op het Drielandentraject nog wel diverse aanpassingen, moeten dienstregelingen op elkaar aansluiten en dienen vervoerders samen te werken in plaats van alleen met elkaar te concurreren. “Maar”, zo stelt Heijnen vastberaden, “dankzij iedereens inzet en doorzettingsvermogen zorgen we ervoor dat deze trein kan gaan rijden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.