Arriva

Drielandentrein rijdt vanaf december tussen Maastricht, Aken en Luik

Maastricht
Foto: station Maastricht. Foto: Flickr/Huub Janssen.

De Drielandentrein in Maastricht zal vanaf december dit jaar doorrijden naar zowel het Belgische Luik alsmede de Duitse stad Aken. Die toezegging doet staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De staatssecretaris meldt dat ze afspraken heeft gemaakt met bestuurders in de buurlanden. Dankzij de Drielandentrein kunnen reizigers elk uur zonder overstap vanuit Nederland naar Luik en Aken reizen. 

Nu de betrokken vervoerders aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden, geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten. De betrokken vervoerders voor de Drielandentrein zijn NMBS, NS en Arriva. Georges Gilkinet, de Belgische minister van Mobiliteit, noemt de toezegging van staatssecretaris Heijen “een doorbraak”. Heijen daarentegen neemt nog wel een pas op de plaats en noemt het grensoverschrijdende treinverkeer in de praktijk “een enorme klus”.

Volgens de staatssecretaris moeten treinen worden aangepast, dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten en vervoerders moeten samenwerken in plaats van alleen concurreren. Maar, zo stelt Heijnen vastberaden: “Dankzij iedereens inzet en doorzettingsvermogen zorgen we ervoor dat deze trein kan gaan rijden.”

Ook gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels van provincie Limburg is enthousiast. “De provincie Limburg heeft al in 2016 de basis gelegd om de grenzen te doorbreken door in de concessie treinen voor te schrijven die ook in de buurlanden kunnen rijden. Nu we in december 2023 definitief starten met de trein naar Luik, gaan we Nederland, België en Duitsland eindelijk echt met elkaar verbinden.”

Trein aantrekkelijker dan vliegtuig

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen.

Dankzij de Drielandentrein kan je vanuit Nederland elk uur zonder overstap naar Luik en Aken. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten.

Het laten rijden van de Drielandentrein is een proces van de lange adem. Sinds de invoering van de trein tussen Maastricht en Aken in 2019 werd al gesproken om de trein ook naar Luik te laten rijden. Om het daadwerkelijk te realiseren is veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.

Motie Belgische parlement

Dat er nu op korte termijn een datum is vastgesteld wanneer de Drielandentrein zal gaan rijden, heeft deels te maken met een motie die onlangs in België werd aangenomen. Marianne Verhaert, de Vlaamse indiener van de motie, zei daarover tegen zusterpublicatie SpoorPro dat er momenteel nog “te weinig aandacht” is voor regionaal grensoverschrijdend spoorvervoer in België. Met de komst van de Drielandentrein heeft Verhaert alvast haar eerste grensoverschrijdende succes geboekt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “Drielandentrein rijdt vanaf december tussen Maastricht, Aken en Luik”

Robert Jan Roos|16.03.23|17:35

Super dat de trein nu gaat rijden vanuit het Limburgse heuvelland naar Liège. Naast de HSL uurverbinding straks ook elk uur via het Limburgse tussen Aachen en Liège.