Minder CO2-uitstoot

Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar duurzame brandstof HVO

Arriva-treinen rijden voortaan op HVO in plaats van diesel. Foto: Flickr/Rob Dammers.

De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor tot wel 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om in 2025 volledig CO2-neutraal te werken.

Merle Oude Nijhuis, woordvoerder bij Arriva, laat aan zusterpublicatie SpoorPro weten dat de treinen op HVO-brandstof nog 15 jaar meegaan. “Daarom heeft Arriva gekozen om met het bestaande materiaal de stap te maken naar een flinke verduurzaming”, aldus de vervoerder, die het gebruik van HVO als tussenfase ziet in de verdere verduurzaming van het huidige materieel. “We werken met de provincies samen om voor de Noordelijke lijnen naar een zero emissie-oplossing te gaan voor de volgende concessie in 2035”, stelt Arriva.

De locaties waar de HVO kan worden getankt zijn dezelfde locaties als waar de treinen eerder van diesel werden voorzien. “De tanks en de voorraad zijn hier inmiddels allen voor aangepast”, aldus Arriva. De tanks met HVO staan op de stations in Groningen en Leeuwarden.

De Stadler-treinen die Arriva in het noorden gebruikt zijn in de basis geschikt voor zowel diesel als HVO. De toepassing van HVO heeft naar verwachting dan ook geen gevolgen voor de prestaties, inzetbaarheid of het verbruik, stelt Arriva. “Het is vergelijkbaar. Uit een tweejarige test zijn de prestaties gemeten van de HVO-trein tegenover de dieseltrein, waaronder de actieradius. Daaruit bleek dat deze nagenoeg gelijk is.”

Goed voorbeeld doet goed volgen

Over de grens is Deutsche Bahn (DB) is al langer bezig met de overstap van diesel naar HVO. Uiteindelijk wil de Duitse vervoerder naar compleet klimaat-neutraal treinverkeer, bijvoorbeeld door het gebruik van groene waterstof. Maar volgens Sittipan Reinold, Program Lead Diesel Exit Rail bij DB, is HVO een van de manieren waarop het bedrijf de uitstoot wil verminderen op de kortere termijn. Hij spreekt er volgende maand over tijdens het Rail Infra Forum in Rotterdam.

Reinold: “HVO is een biobrandstof gemaakt van afval, restoliën en vetten. Omdat het geen fossiele oorsprong heeft en er groene stroom wordt gebruikt voor de productie, is de CO2-uitstoot van de HVO-brandstof die we kopen 90 procent lager dan die van diesel. Het is ook nog eens palmolie-vrij.”

Inmiddels zijn al 1,000 treinstellen en 800 locomotieven goedgekeurd voor het gebruik van HVO. De komende vijf jaar zal het overgebleven dieselmaterieel geschikt gemaakt worden voor HVO.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro. 

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.