Tilburg

Brabantse dorpen Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station

Foto: Wikipedia/Gijs Franken. Foto: Wikipedia/Gijs Franken.

De Brabantse dorpen Berkel-Enschot en Udenhout, sinds 1 januari 1997 gemeentelijk behorend tot Tilburg, krijgen mogelijk toch weer hun eigen station, samen dan. De gemeente Tilburg is groot voorstander van het plan, evenals de provincie Noord-Brabant, aangezien een station in één van beide plaatsen ook een ontlastend effect zou hebben op de drukke N65, de rijksweg tussen Tilburg en Den Bosch. Bovendien zou een station in één van beide plaatsen ook een positief effect hebben op de IJssellijn, de spoorverbinding die voert van Roosendaal naar Zwolle.

Over een station in Berkel-Enschot wordt al decennia lang gesproken, maar ‘buurman’ Udenhout lijkt er nu met het station vandoor te gaan. Op zich opmerkelijk, gezien het potentiële aanbod van reizigers. Het ‘slaapdorp’ Berkel-Enschot groeide de afgelopen jaren hard door, dankzij veel woningbouw in de landerijen tussen het dorp en Tilburg: van 10.623 inwoners in 2013 tot 13.135 in 2022 (een groei van 24 procent). Udenhout groeide veel minder hard, namelijk van 8.285 in 2013 tot 8.680 in 2022 (4,77 procent). Het Amsterdamse landschapsarchitectenbureau Strootman adviseert Tilburg namelijk om voor Udenhout te kiezen als het gaat om de locatie voor een nieuw station. In het agrarische gebied de Berkhoek zou namelijk meer ruimte zijn voor een ‘stationsmilieu’.

De dorpsraad van Berkel-Enschot is principieel niet tegen een station op de geopperde locatie, maar ziet toch liever dat het station in Berkel-Enschot komt. “Wij hebben een plekje dat ideaal is voor het station, dat als het ware op de grens ligt tussen Berkel-Enschot en Udenhout”, zegt Tineke Donga, voorzitter van de Berkel-Enschotse dordsraad. “We weten dat onze inwoners een station in Berkel -Enschot willen én een goede busverbinding. De gemeente Tilburg ziet het belang ook, dat is ook vastgelegd in het koersdocument ‘De Oostflank’ dat eind vorig jaar is gepresenteerd aan de gemeenten.”

Dit koersdocument ‘voor de integrale gebiedsopgave van Oisterwijk en Tilburg’ is in opdracht van beide gemeenten evenwel geschreven door Strootman Landsarchitecten en Urhahn Stedenbouw en Strategie. Daarin wordt dus aangestuurd op een station in Udenhout. De dorpsraad van Udenhout voert momenteel een enquête uit onder haar inwoners over de wenselijkheid van een station op Udenhouts grondgebied. “Waar het ook komt, ik ben er vrijwel zeker van dát het komt”, aldus Donga. “En de precieze plek, dat is nog lang geen uitgemaakte zaak. Ook NS en ProRail zullen daar hun licht nog over laten schijnen.”

Ontwikkeling IJssellijn brengt station Berkel-Enschot dichterbij

Tilburg beschikt anno 2023 over drie stations: een centraal station, station Tilburg Universiteit en station Tilburg Reeshof, dat een vinexwijk van ruim 50.000 inwoners bedient. Berkel Enschot en Udenhout kenden in vroeger tijden al een eigen station. Berkel-Enschot ligt tussen twee spoorlijnen in: die van Roosendaal naar Arnhem/Zwolle en die van Den Haag naar Eindhoven. De stations van beide dorpen lagen beide aan de lijn Tilburg-Nijmegen, die later de lijn Roosendaal-Zwolle werd. Aan het deel van de lijn tussen Tilburg en Den Bosch lagen toen vijf stations: Berkel-Enschot, Udenhout, Helvoirt, De IJzeren Man, en Vught Halte.

Station Berkel-Enschot werd geopend op 4 juni 1881 en gesloten op 15 mei 1938. Het station van Udenhout werd eveneens geopend op 4 juni 1881 en gesloten op 14 mei 1950. In het eerste decennium van deze eeuw was de kogel al bijna door de kerk. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings was groot voorstander van een station in Berkel-Enschot. Hij wilde gas geven op het project. In 2010 werd een motie om binnen drie maanden tot een definitief besluit te komen over de bouw van het station evenwel door de Tweede Kamer afgewezen. Op 28 november 2014 werd bekendgemaakt dat het station er zeker voor 2028 niet komt.

Drie jaar later bleek uit een onderzoek naar de toekomst van de IJssellijn, het spoor Roosendaal-Zwolle ineens dat een station in Berkel-Enschot ‘kansrijk’ is. De IJssellijn is nu al een druk bereden traject, maar het plan is om er nog meer gebruik van te maken. Met name Sprinters zouden een soort metro-achtige dienstregeling moeten gaan rijden. Zes jaar na de domper lijken Berkel-Enschot en Udenhout dus toch weer te mogen hopen. De behandeling van het Koersdocument staat in de gemeenteraden van Tilburg en Oisterwijk gepland voor februari/maart 2023.

Zusterpublicatie SpoorPro heeft ook ProRail gevraagd om een reactie op deze ontwikkelingen, maar mocht nog geen reactie ontvangen van de spoorbeheerder.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.