Militair transport

Amerikaanse legervoertuigen verplaatsen zich over Nederlands spoor naar Oost-Europa

Vorig jaar waren ook al legervoertuigen te bewonderen op het spoor door een oefening van defensie. Foto: ANP/Sem van der Wal.

Legervoertuigen gespot op het spoor? Geen zorgen, defensie is niet aan het mobiliseren. Het zijn Amerikaanse legervoertuigen en containers die vanuit Vlissingen via Noord-Brabant per spoor en deels over de weg worden getransporteerd naar Polen en Litouwen. De operatie, waarbij 250 Amerikanen ondersteuning krijgen van 75 Nederlandse militairen, duurt tot begin februari.

Het gaat om de verplaatsing van 1275 voertuigen waaronder M-1 Abrams tanks, Bradley infanterie gevechtsvoertuigen en andere uitrustingstukken naar Oost-Europa. Gedurende een maand is een deel van de haven van Vlissingen hiervoor aangewezen als ‘Tijdelijk Militair Object’. Defensie is verantwoordelijk voor de beveiliging en ondersteuning.

Doordat veel militair materieel afwijkende afmetingen heeft en erg breed is, kunnen er – vanwege de veiligheid – op bepaalde stukken spoor geen treinen rijden op het tweede spoor, zo meldt de 13 Lichte Brigade, een zelfstandige gevechtseenheid binnen de Koninklijke Landmacht.

Het transport komt aan in de haven van Vlissingen en het wordt in de haven overgeladen voor transport per spoor, op de weg en over water. In april vorig jaar deed Defensie al een test om te zien hoe snel militaire eenheden zich kunnen verplaatsen. Daarbij werden er onder meer tanks en materieel per spoor naar Oost-Europa getransporteerd.

Nauwelijks verschil met goederenvervoer

ProRail zei destijds dat militair transport nauwelijks verschilt van het alledaagse goederenvervoer: ook Defensie moet namelijk net als regulier goederenvervoer zogenoemde treinpaden aanvragen bij de spoorwegbeheerder. Soms is er wel een speciale vergunning nodig voor treinvervoer met militaire voertuigen, maar dat heeft vooral te maken met de breedte van het materieel dat nog weleens afwijkt van de goederen die normaliter over het spoor worden vervoerd.

Nederland is de drijvende kracht achter het PESCO (Permanent Structured Cooperation)-project Militaire Mobiliteit. Daarmee streven 28 landen naar de mogelijkheid van vereenvoudigde en daarmee snellere militaire transporten in Europa.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.