Reizigersorganisaties willen betere aansluitingen in dienstregeling NS
Reizigersorganisatie Rover pleit voor een aantal kleine tussentijdse aanpassingen in de nieuwe dienstregeling van de NS die op 12 december is ingegaan. Die zouden nodig zijn om enkele wat Rover ziet als kleine nadelen van de snellere reismogelijkheden ongedaan te maken.
Rover heeft hierover samen met de andere consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) advies uitgebracht. De organisaties vragen onder meer om op station Haarlem de aansluiting van de spits IC uit Alkmaar naar Leiden te herstellen. Verder zouden de sprinters tussen Woerden en Utrecht ook in de daluren door moeten rijden naar Houten Castellum. Daardoor krijgen reizigers vanaf Vleuten Terwijde of Leidsche Rijn weer vier keer per uur een verbinding met Houten.
Terugkeer vroege trein
Op het verlanglijstje van de organisaties staat ook het vertrek van een vroege trein vanuit Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Die was er eerst wel, maar is in de nieuwe dienstreling geschrapt. Daarnaast maken ze zich sterk voor het herstel van de verbroken aansluiting van de spits-intercity Alkmaar-Haarlem op de intercity naar Leiden. En ook zou er in de spits Ă©Ă©n intercity tussen Den Bosch en Schiphol op Utrecht Centraal opnieuw aansluiting moeten geven op Amsterdam Centraal.
De belangenverenigingen vragen de NS om de voorstellen mee te nemen op de momenten dat de NS dit jaar ook eigen verbeteringen doorvoert in de dienstregeling. Zo wil de NS de sprinter tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal âs avonds versnellen. Dat vindt Locov een prima idee, maar dan zou de trein op een station Den Haag op een ander perron moeten aankomen. Zo ontstaat er een aansluiting richting Gouda.
Lees ook:
Scenario lag er al, NS gaat nu echt afschalen
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?