Staatssecretaris rekent op ‘redelijke oplossing’ voor extra kosten Maaslijn

Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

De elektrificatie en gedeeltelijke baanverdubbeling van de Maaslijn valt opnieuw duurder uit, maar lijkt geen verdere vertraging op te lopen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vertrouwt erop dat het ministerie in overleg met de provincie Limburg tot een ‘redelijke oplossing’ komt, waarbij de aanbesteding komend najaar van start gaat. Limburg gaf eind vorig jaar aan niet te willen opdraaien voor extra kosten.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Staatssecretaris rekent op ‘redelijke oplossing’ voor extra kosten Maaslijn”

Paul Lamote|15.01.21|09:01

Het grote probleem is dat ProRail dat veel duurder is dan Infrabel of DB Netz. Omdat ProRail een monopolie heeft is er niemand die kijkt of de kosten die ze in rekening brengen wel reëel zijn.

Daarnaast treft ook de regio blaam. Het project is met allerlei leuke extraatjes steeds verder opgeblazen. Oorspronkelijk ging het uitsluitend om elektrificatie maar het werd vervolgens door spoorverdubbeling, tunneltjes, etc. steeds duurder. De beste oplossing om puur en alleen te elektrificeren.

asierts|13.01.21|12:52

@ Pat Rick: je ‘overigens’ – opmerking is bepaald geen bijzaak, maar mijns inziens de kern van de zaak. De kosten van spoor zijn bizar uit de hand gelopen. Daar mag mijns inziens zo langzamerhand wel eens een parlementair onderzoek op gezet gaan worden.

Pat Rick|11.01.21|16:33

De oorzaak is ProRail de kosten te laag heeft ingeschat en nu kans ziet om het budget te vergroten. Het wil graag een groter budget omdat een deel daarvan naar hen gaat
ProRail is veel duurder dan Infrabel, die onlangs Mol-Hamont hebben geëlektrificeerd voor 1,2 miljoen per strekkende kilometer. Dan zou elektrificatie van de Maaslijn onder de 100 miljoen komen. Verdubbeling afgezien van Swalmen-Reuver is miniem. Overigens was volledige verdubbeling+elektrificatie in 1980 begroot op 115 miljoen