NMBS gaat niet concurreren met Drielandentrein

Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

Volgens Arriva en NMBS is er geen sprake van dat een Nederlandse en een Belgische vervoerder elkaar gaan beconcurreren op het traject Maastricht-Luik. Wel erkennen de partijen dat er nog een aantal vraagstukken opgelost moeten worden voordat de Drielandentrein tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken daadwerkelijk kan gaan rijden.

Eerder deze maand leidde een bericht in dagblad De Limburger tot kamervragen. Terwijl de treinen van Arriva België niet in mogen, omdat het juiste beveiligingssysteem ontbreekt, zou de NMBS zelf plannen hebben voor een eigen treindienst. NMBS zegt weliswaar de mogelijkheden voor een halfuursdienst tussen Luik en Maastricht te hebben onderzocht, maar geen concrete plannen in die richting te hebben. Van doorrijden naar Aken zou helemaal geen sprake zijn.

Studie

“In het kader van ons Vervoersplan 2020 is er gekeken of er in plaats van een keer in het uur, zoals we nu doen, ook ieder half uur een trein kan rijden tussen Luik en Maastricht”, legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. “Het is een van de elf studies die we gedaan hebben naar nieuwe mogelijkheden. Het is slechts een studie op verzoek van verschillende partijen. We blijven in gesprek met Arriva en de alle betrokken partijen omdat we geloven in de Drielandentrein, maar eerst moet het materieel aan de eisen voldoen.”

Ook Arriva laat desgevraagd weten dat NMBS helemaal niet werkt aan een voorstel voor een eigen Drielandentrein, maar enkel studeert op een visie voor regionaal vervoer rondom Luik. “De NMBS geeft juist aan haar medewerking te willen verlenen aan de Drielandenlijn, dat geldt overigens ook voor de NS”, aldus Arriva woordvoerder Roos Zevenboom. De vervoerder zegt een halfuurlijkse grensoverschrijdende verbinding door de NMBS vanuit België naar Maastricht toe te juichen. Deze zou volgens Arriva ook prima in de RE 18 Drielandentrein in te voegen zijn.

Maastricht-Aken-Luik

Het grootste struikelblok voor het starten van de lijn is tot nu toe de toelating van het Flirt-materieel van Arriva op het Belgische spoor. De Stadler-treinen moeten voorzien worden van ECTS. In Nederland en Duitsland is er een ontheffing verleend in afwachting op een definitief besluit over ERTMS (waar ECTS deel van uitmaakt), maar België houdt vast aan de Europese regels.

Verder meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de betrokken vervoerders (NS, Arriva en NMBS) nog afspraken moeten afronden over onder andere exploitatie. Op station Visé vlak over de grens tussen België en Nederland moet nog een perron worden aangepast en er moet nog een capaciteitsaanvraag worden gedaan en afgehandeld. Over deze vraagstukken wordt deze zomer Bestuurlijk Overleg gevoerd tussen België en Nederland.

Lees ook:

CDA vraagt om ingrijpen staatssecretaris bij Drielandentrein

Auteur: Paul van den Bogaard

1 reactie op “NMBS gaat niet concurreren met Drielandentrein”

Arco Sierts|14.07.19|02:36

Gelieve ‘ECTS’ ook hier te wijzigen in ‘ETCS’