NS start proef met extra korting tegen drukte in ‘hyperspits’

Volle NS-trein, drukte, reizigers

Spoorvervoerder NS gaat dit najaar testen of de uitbreiding van de korting van het Altijd Voordeel-abonnement helpt om de drukte in de spits tegen te gaan. Deze abonnementhouders kunnen van september tot en met november in de uren rond het drukste moment van de ochtendspits ook met meer korting reizen. Dat betekent dat ze ook tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00 uur met korting kunnen reizen.

Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement krijgen normaal gesproken veertig procent korting in de daluren voor 6.30 uur en na 9.00 uur. Tussen 11.00 en 15.00 uur kunnen zij met zestig procent korting reizen. Het gaat om ongeveer 21.000 reizigers. Om de drukte in de zogenaamde ‘hyperspits’ tussen 7.30 en 8.30 uur tegen te gaan, wordt de korting van veertig procent uitgebreid. Tijdens de proef geldt deze korting ook tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00 uur.

Spitsdrukte

NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test.

Directeur Roger van Boxtel: “Vanuit verschillende hoeken wordt ons gevraagd of de tarieven kunnen aanpassen om de drukte tegen te gaan. We willen de reiziger echter niet onnodig met hogere kosten opzadelen. Toch willen we weten of, naast de aanschaf van extra treinen, andere tarieven iets kunnen doen tegen de drukke hyperspits. Daarom kiezen we ervoor om te onderzoeken of extra kortingstarieven werken.” Een zogenaamde spitsheffing voor de hyperspits wordt niet meegenomen in de test.

Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n vijf procent. NS probeert deze groei op te vangen door zo’n 2,5 miljard euro te investeren in nieuwe treinen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.