Royal HaskoningDHV maakt 3D-simulaties stations Liverpool

Royal HaskoningDHV gaat voor de regionale Britse spoorvervoerder Merseyrail passagiersstromen en potentiële knelpunten in kaart brengen op twee van de drukste stations van Liverpool. Het advies- en ingenieursbureau gebruikt simulaties om meer inzicht te krijgen in verbeterpunten voor de ondergrondse stations Liverpool Central en Moorfields.

Royal HaskoningDHV simuleert de aankomst van treinen en passagiers op elk perron door de dienstregeling en het te verwachten aantal passagiers op piektijden in te voeren in 3D-simulatiesoftware. Vervolgens analyseert het bedrijf de passagiersstromen in het station inclusief de toegang tot liften en roltrappen en brengt potentiële knelpunten in kaart.

Op basis van de analyses stelt Royal HaskoningDHV vast welke maatregelen helpen om knelpunten aan te pakken. Dat kan op drie manieren: het veranderen van de indeling van het station en de dienstregeling, het beïnvloeden van het gedrag van reizigers en het aanpassen van de inzet van stationspersoneel.

Toename van passagiers

Daarnaast stelt het bedrijf aan de hand van de verwachte toename van passagiersaantallen vast welke stationsgebieden in de toekomst mogelijk tot problemen kunnen leiden. Merseyrail verwacht dat de modernisering van haar treinen aan het begin van het volgende decennium is afgerond en wil er zeker van zijn dat ze het groeiende aantal passagiers dan op een veilige manier kunnen verwerken.

“Vervoersknooppunten worden steeds drukker en veel stations zijn niet ontworpen voor het verwerken van hoge passagiersaantallen. Met onze simulaties voor Merseyrail kunnen we vaststellen met welke aanpassingen je de meeste impact bereikt”, zegt Samir el Gamal, development director bij Royal HaskoningDHV. “Denk daarbij aan andere looproutes voor passagiers of verandering in het aantal toegangspoortjes.”

Simulatiesoftware

“Deze aanpassingen testen we met onze simulatiesoftware, wat uiteindelijk leidt tot veiligere en prettige stations, een betere doorstroming en comfortabeler reizen voor passagiers.” Royal HaskoningDHV voerde eerder al vergelijkbare analyses uit voor NS.

Merseyrail heeft de concessie voor het gebied rond Liverpool en Birkenhead. Deze steden liggen tegenover elkaar aan de bekende Mersey-rivier in Noord-Engeland. Het is één van de drukste concessiegebieden in het land. Van maandag tot en met zaterdag maken dagelijks 110.000 passagiers gebruik van meer dan achthonderd treinen. Bij Royal HaskoningDHV werken meer dan 7000 mensen in 35 landen. Het hoofdkantoor staat in Amersfoort.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.