Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding
De gemeente Haarlem maakt plannen voor een nieuw busstation buiten het centrum. Als het aan reizigersorganisatie Rover ligt, vertrekt hier in de toekomst ook een tram naar Amsterdam-Zuid. De organisatie pleit daarom bij de gemeenteraad om een tramstation te ontwerpen waar ook bussen kunnen stoppen. Rover-Haarlem zet zich al jarenlang in voor de terugkeer van de in 1957 opgeheven tramverbinding.
Een nieuw busstation buiten het centrum is volgens de gemeente Haarlem noodzaak om de binnenstad en het stationsgebied te ontlasten van de verwachte groei van het OV. Uit onderzoek van de gemeente en de provincie Noord-Holland kwam vorige maand het OV-knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid als meest geschikte locatie uit de koker. Deze plek, tussen de Europaweg en de Buitenrustbruggen, bleek ideaal voor een snelle verbinding naar Schiphol en de Zuidas en om andere Haarlemse gebieden te bedienen.
Onvoldoende capaciteit
Rover-Haarlem denkt dat met een busstation niet ver genoeg vooruit wordt gekeken. Het busvervoer naar Amsterdam zou namelijk nu al tegen zijn grenzen aanlopen. “Er rijdt nu al elke twee minuten een gelede bus of dubbeldeksbus. En het aantal reizigers groeit met 5 procent per jaar. Heel veel meer bussen kun je niet laten rijden”, stelde LĆ©on Tebbens van Rover-Haarlem recent tegenover de gemeenteraad.
Dit probleem zou dus opgelost kunnen worden met een tramverbinding. Rover pleit er daarom voor om het busstation op zo’n manier te ontwerpen dat er op een later moment ook trams kunnen gaan rijden. Het traject van buslijn 300 is volgens de reizigerorganisatie al zodanig aangelegd, dat dit omgebouwd kan worden tot trambaan. De gemeenteraad en wethouders reageren volgens Rover positief op het voorstel.
Planning
Naar verwachting starten de gemeente Haarlem en provincie Noord-Holland begin volgend jaar met vervolgonderzoek naar de locatie voor een nieuw busstation en de daarbij behorende voorzieningen. Dit onderzoek neemt circa een half jaar in beslag. Daarna breekt de ontwerp- en voorbereidingsfase aan, die ongeveer een jaar duurt, en kunnen de werkzaamheden worden aanbesteed. De bouw van het busstation start op basis van deze voorlopige planning begin 2023.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Inderdaad, Pat Rick, een echte RandstadRail. In het zuidelijk deel is ten minste Rotterdam al met Den Haag verbonden. Nu nog even door langs Leiden, de Bollenstreek (best een geisoleerd gebied) en Haarlem daarbij insluiten. De notie dat van grote stad naar grote stad wordt gereisd is wat achterhaald. De kleinere gemeenten, waar veel VINEXjes zijn met 2 auto’s voor de deur, moeten ook verbonden worden, met HOV, niet met busjes. Juist nu, zodat we na Corona beslagen ten ijs (!) kunnen komen.
Teruggaan naar de situatie van 1957 met trams is niet voldoende. Snelheden, frequenties dienen veel hoger te zijn, met betere overstapmogelijkheden. Ook om de verdere groei in mobiliteitsvraag aan te kunnen. Eigenlijk moet er voor (bijna) de hele MRA een metronetwerk komen, en niet alleen voor stad Aā€™dam. Kijk naar regio Vancouver: zelfde aantal mensen, ca 10 jaar later begonnen en nu 60% meer metro netwerk. Moet ook rond Aā€™dam kunnen
Wellicht kan Rover ook wat meer ambitie tonen en gaan voor nog hoogwaardiger railvervoer: een metrolijn naar Aā€™dam Zuid. Daar overstappen om de N/Z lijn, bijvoorbeeld naar Schiphol, of doorrijden naar Almere via IJburg, zoals gesteld in M55-IJmeerlijn. Dan zou men ook de lijn door kunnen trekken naar Zandvoort (met lessen van de Hoekselijn), waardoor ongeveer 2,5 miljoen inwoers men tussen Zandvoort en Almere een autoloze lifestyle kunnen hebben.