Voorbereidingen tramlijn Hasselt-Maasmechelen verder ondanks kritiek

Tram, De Lijn, bron: De Lijn

Ondanks de bezwaren die zijn gemaakt tegen de plannen voor de tramlijn Maastricht-Hasselt van vervoersmaatschappij De Lijn, gaat de vervoerder toch verder met de voorbereidingen van de tweede tramlijn Hasselt-Genk-Maasmechelen. Beide tramlijnen maken deel uit van het Spartacusplan van De Lijn, dat het Belgische Limburg beter moet ontsluiten.

Het Spartacusplan gaat uit van de bestaande treindiensten van spoorvervoerder NMBS. Op grote vervoersassen worden hier nieuwe regionale spoorverbindingen op aangesloten. Zoals vanuit Hasselt naar Maastricht, Maasmechelen, de universitaire campus in Diepenbeek en het verstedelijkt gebied Noord-Limburg.

Tramlijn

Door de ontwikkelingen in Maastricht staat de aanleg van de eerste sneltramlijn tusen Maastricht en Hasselt ter discussie. Deze tramlijn zou gebruikmaken van de Wilhelminabrug om de Maas over te steken. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat deze niet sterk genoeg is. Om er toch een tram over te kunnen laten rijden, zijn extra investeringen van bijna veertig miljoen euro noodzakelijk.

De lokale overheden hebben onlangs twee alternatieve eindhaltes voorgesteld, waarbij de tramlijn niet langer naar het treinstation wordt doorgetrokken. Met name Belgische overheden zouden niet gelukkig zijn met de alternatieve eindhaltes. Zij zien liever dat de tramlijn wordt doorgetrokken tot aan het treinstation van de Limburgse hoofdstad. Ondanks deze onzekerheden gaat De Lijn wel door met de voorbereiding van de tweede sneltramlijn.

Lees ook:

Spartacusplan, De Lijn, kaart

 

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.