RET

Eerste metro komt met kleine vertraging aan op station Hoek van Holland Strand

Wethouder Karremans en onder andere Maurice van Unck stappen enthousiast uit de metro naar Hoek van Holland strand vanochtend. Foto: RKeus/RET.

De Rotterdamse metro heeft vanochtend de eerste rit gemaakt naar metrostation Hoek van Holland Strand. De metro vertrok vanaf station Rotterdam Blaak en kwam, ironisch genoeg, met vertraging aan op station Hoek van Holland Haven. Vanuit daar reedt de metro door naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Om 09.15 uur kwam de metro aan, uiteindelijk negen minuten later dan gepland. Dat deed echter niets af van het feit dat het metrostation aan het strand nu officieel in gebruik is genomen.

Algemeen directeur van de RET Maurice Unck: “Al het reizigersongemak is nu voorbij, laat de zomer nu maar komen.” Unck voegt daar tegenover zusterpublicatie SpoorPro nog aan toe dat de metro de komende maanden met een frequentie van drie metro’s per uur naar het strand rijdt. “Maar wanneer het van de zomer drukker wordt, dan willen we het aantal metro’s opschroeven naar vier per uur en uiteindelijk willen we op drukke dagen met acht metro’s per uur te rijden. Daar hebben we ook al mee getest en we kunnen die hoeveelheid straks aan”, benadrukt Unck.

Honderden geïnteresseerden bezochten de metro naar Hoek van Holland Strand vanochtend.

‘Goed om project nog kritisch tegen het licht te houden’

De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans reageert ook uitgelaten nu de metro eindelijk naar het strand rijdt. Op de vraag van zusterpublicatie SpoorPro of er lessen zijn getrokken nadat het project keer op keer vertraging opliep, zegt hij: “Natuurlijk is het goed om alles kritisch tegen het licht te houden, maar ik heb toch liever dat het allemaal iets langer duurt dan dat we met haastige spoed straks moeten concluderen dat we beter hadden moeten testen.”

Volgens de wethouder is de metro naar het strand uniek in Europa. Hij verwacht zelfs dat landen als Spanje en Italië straks een kijkje komen nemen om te zien hoe je een metronetwerk naar het strand aanlegt. “En dan zullen wij ook met ze delen tegen welke zaken je allemaal aan kunt lopen bij de aanleg ervan”, aldus Karremans.

In 2017 startte de ombouw van NS spoor naar metrospoor op het traject Schiedam Centrum – Hoek van Holland Haven. Op 1 oktober 2019 werd het metrospoor in gebruik genomen. Sinds vandaag is de laatste 1,2 kilometer naar het strand in gebruik genomen. Hiervoor werd een volledig nieuw stuk spoor aangelegd.

Na jaren vertraging en kostenoverschrijdingen rijdt de metro nu dan toch echt naar het Rotterdamse strand. De extra kosten lopen in de tientallen miljoenen. In 2018 koste het verschijnen van een kritisch rapport over de vertragingen en het miljoenentekort verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg de kop.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet