Demissionair minister Visser voelt niks voor ‘Schipholtaks’ Noord/Zuidlijn

M5, metro
Nederland, Amsterdam, 13 september 2012. Aanleg Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro. Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam en ALSTOM presenteren de nieuwe…

Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat is tegen een toeslag voor reizigers die moet worden betaald om naar Schiphol te reizen. De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries meldde woensdag dat de Vervoerregio Amsterdam, de provincie, buurgemeenten en betrokken bedrijven met een toeslag van twee euro de verlenging van de Noord/Zuidlijn willen bekostigen.

“Ik vind het zeer belangrijk dat iedere reiziger of werknemer die naar Schiphol afreist daarvoor niet extra hoeft te betalen”, liet de bewindsvrouw aan De Telegraaf weten. “Schiphol is gewoon een openbare ruimte en verzamelpunt voor iedereen. Ik vind het echt onwenselijk als specifiek voor dat traject een extra bedrag zou moeten worden betaald.”

Alternatief plan voor financiering Noord/Zuidlijn

In een alternatief plan voor bekostiging van de metroverbinding stellen de overheden, NS, Schiphol en KLM voor dat voor elke reis van en naar de luchthaven met trein, bus, metro, auto en taxi een toeslag van twee euro wordt gerekend. De betrokken partijen kregen eerder dit jaar te horen dat er vanuit het Nationaal Groeifonds een bedrag van 1,5 miljard euro is gereserveerd. Dat is de helft van wat er nodig is.

Aan de reservering voor het Groeifonds is de voorwaarde verbonden dat voor 9 januari 2022 voor een cofinanciering vanuit het Rijk en de regio wordt gezorgd. De Vries denkt dat gezien de demissionaire status van het kabinet de kans hierop nihil is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

1 reactie op “Demissionair minister Visser voelt niks voor ‘Schipholtaks’ Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|25.11.21|09:49

Natuurlijk is het onwenselijk dat alleen op dat traject die extra toeslag geldt, maar laat Visser dan zelf ook iets doen: co-financiering regelen onder voorwaarden voor 9 januari. Zoals gezegd moet zij de voorwaarde scheppen en zich hard maken in het demissionaire kabinet. Want anders is zij een echte politieker: veel woorden maar geen actie.