Overleg met Rutte over financiering OV-projecten Randstad
Premier Mark Rutte en minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken voeren in het geheim overleg met de vier grote steden over de financiering van grote OV-projecten. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe private investeerders gevonden kunnen worden voor die projecten, want het Rijk en Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam missen de middelen om dit zelf te betalen.
Dit meldt het NRC. De gesprekken tussen het kabinet en de G4 komen voort uit eerdere gesprekken tijdens de formatie van het nieuwe kabinet. De steden waarschuwden daar al dat de Randstad dreigt dicht te slibben. Tot nog toe zijn deze overleggen nog stil gehouden en dat komt volgens NRC door de gevoeligheid van deze materie én de betrokkenheid van de premier. Dit heet chefsache, een term die aanduidt dat een kwestie zo belangrijk en politiek gevoelig is dat de hoogste baas zich erover moet uitlaten.
Projecten
De vier steden hebben allemaal hun eigen wensen op het gebied van OV-projecten en woningbouw. In Amsterdam wil de gemeente graag de Noord/Zuidlijn doortrekken, terwijl Utrecht geld nodig heeft voor een betere verbinding naar de Uithof. Nu al zijn er namelijk voorspellingen dat de Uithoflijn, die nog moet worden opgeleverd, op relatief korte termijn de groei van het aantal reizigers niet meer aan zal kunnen.
In Den Haag wordt gevraagd om een goede lightrailverbinding met bedrijventerrein de Binckhorst, omdat hier in de toekomst een nieuwe wijk moet worden gebouwd voor 100.000 inwoners. Als het aan Den Haag ligt wordt die lightrailverbinding ondergronds aangelegd. Rotterdam vraagt om een extra brug over de Maas, in de hoop dat hiermee de druk op de wegen en op het metronetwerk verminderd wordt. Al deze projecten kosten zeer veel geld.
Frequentie
Het overleg moet vier keer per jaar gaan plaatsvinden, waarvan het volgende overleg volgende week is gepland. Belangrijk hierbij is dat op de lange termijn wordt gekeken naar de mogelijkheden – niet louter tot het einde van het huidige Regeerakkoord. Dit is belangrijk omdat de realisatie van deze projecten een blik vereist die verder kijkt dan 2021, het moment dat een nieuwe regering wordt gekozen.
Tijdens de overleggen heeft het aantrekken van private financiering een hoge prioriteit. Daarom kijken de betrokkenen samen naar manieren om mogelijke obstakels weg te nemen, waarbij het aanpassen van wet- en regelgeving ook tot de mogelijkheden zou behoren. Gemeenten hebben nog weinig ervaring met het aantrekken van private partijen, zoals pensioenfondsen, maar het Rijk heeft dit al eerder gedaan.
Lees ook:
- Toch kansen voor doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol
- Pensioenfondsen geïnteresseerd in financiering OV-projecten
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Onder leiding van onze ‘vroem-vroem’ premier zou ik er maar niet veel anders van verwachten dan meer asfalt, naast een beetje extra rails als doekje voor het bloeden. Want dat is al 50 jaar de oplossing die de VVD voor alle mobiliteitsproblemen heeft. Zonder dat die daarmee zijn opgelost. In de geneeskunde heet het bij voortduring bestrijden van kwalen met niet-werkende middelen gewoon kwakzalverij 😉
Het is goed om onze pensioengelden voor een betere mobiliteit in te zetten en beter te laten renderen. Er is ook een sense-of-urgency nodig.
Waarom alleen de G4? En niet de G5, want er zijn meer knelpunten in Nederland. De regio Eindhoven loopt compleet vast, maar kent wel de hoogste economische groei in Nederland: het loont zich dus om daar eerst te investeren. Projecten daar worden uitgesteld, terwijl een spoedwet zoals Crisis en Herstel wet daar de boel wel vlot kan trekken