Stad- en streekvervoer in 2016 minder gegroeid dan in 2015

Het aantal kilometers dat reizigers afleggen in bussen, trams, metro’s, veren en regionale treinen is in 2016 opnieuw gestegen. Wel lijkt de stijging minder sterk dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van kenniscentrum CROW. In 2014 legden reizigers in totaal nog 5,2 miljard kilometer af en dat nam een jaar later toe tot 5,4 miljard kilometer. Afgelopen jaar was dat 5,5 miljard kilometer. 

Opvallend is dat het gebruik van bus, tram, metro en veerpont bijna overal is gestegen of ongeveer gelijk is gebleven. Een jaar eerder registreerde CROW nog een daling in Zeeland en Limburg. Ditmaal springt alleen de regio Noord-Holland er uit met een daling van 7,3 procent. Het totale aantal reizigerskilometers per trein steeg met een bescheiden 1,1 procent. Ter vergelijking, CROW berichtte in 2015 een stijging van 5,0 procent bij bus, tram en metro en 9,2 procent bij de regionale treindiensten.

Hoogwaardige buslijnen

Het stad- en streekvervoer per bus, tram of metro is het meeste gestegen in Noord-Brabant, Groningen/Drenthe en in Zeeland. De eerste twee regio’s deden het een jaar eerder ook al goed, met name vanwege de hoogwaardige streeklijnen. Het busvervoer in Zeeland daalde in 2015 nog naar 92,3 miljoen kilometer, maar heeft zich vorig jaar weer hersteld naar het niveau van 2014.

Het regionale vervoer blijft ook flink groeien in de grote steden. De helft van alle reizigerskilometers in Nederland wordt afgelegd in de vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag. De grootste daling werd opgemerkt in Noord-Holland, waar 7,3 procent minder kilometers werd afgelegd. Dit komt deels omdat het Haarlemse deel van de Zuidtangent is overgegaan naar de Vervoerregio Amsterdam en omdat in Haarlem IJmond de Velsertunnel langdurig gesloten is geweest.

Treinvervoer

Het totale aantal reizigerskilometers per trein steeg met 1,1 procent. Op circa 40 procent van de decentrale spoorlijnen in Nederland werden ook minder reizigerskilometers afgelegd dan een jaar eerder. Uitschieters waren de lijnen Groningen-Roodeschool met een daling van 7,3 procent, Leeuwarden-Harlingen met een daling van 11,1 procent en Almelo/Mariënberg/Hardenberg met een daling van het aantal reizigerskilometers van 13,0 procent.

Volgens de officiële cijfers zijn er 1133,4 miljoen treinkilometers afgelegd in 2016. Er wordt door CROW echter rekening gehouden met niet goed werkende OV-chipkaartapparatuur, gemiste uitchecks, zwartrijders en kinderen tot vier jaar, die niet hoeven te betalen. “Al met al zal het totaal in 2016 net onder de 1,2 miljard kilometers uitkomen”, aldus het kenniscentrum. Het aantal treinkilometers dat op het hoofdrailnet werd gereisd in NS-treinen groeide circa 2 procent in 2016.

Cijfers

CROW presenteerde vorig jaar voor het eerst sinds 2011 weer cijfers over het OV-gebruik. Het kenniscentrum vraagt daarvoor bij de 13 OV-autoriteiten de reizigerskilometers op. Gegevens van de Hoekse Lijn en de trein Gouda-Alphen aan den Rijn komen van de vervoerders.

Vorig jaar werd wel gesteld dat de cijfers hoogstwaarschijnlijk nog niet helemaal accuraat zouden zijn, omdat er nog ervaring moest worden opgedaan met deze manier van meten. Dit jaar is de kwaliteit van deze cijfers al verbeterd in vergelijking met jaar. Bovendien zet CROW ook in op een uniforme berekening van reizigerskilometers, zodat de cijfers elk jaar beter kloppen.

Lees ook:

In dit artikel stond eerder abusievelijk vermeld dat de Landelijke Product Regisseur, een dochterinstantie was van Translink. Dat is niet juist. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.