Arriva wil CO2-uitstoot compenseren door 70.000 bomen te planten
Vervoerder Arriva werkt samen met Trees for All om de CO2-uitstoot van het bedrijf te compenseren. In totaal heeft de vervoerder in binnen- en buitenland al ruim 53.000 bomen geplant. Eind dit jaar willen ze de 70.000ste boom planten. Arriva financiert de actie door bijdrages van reizigers. “Voor 5 euro heb je al een nieuwe boom die gegarandeerd dertig jaar lang verantwoord wordt beheerd”, meldt Arriva.
Vorige maand nog plantte Arriva honderd grote nieuwe laanbomen in Zuid-Holland. Het is voor het eerst dat Trees for All zoveel grote laanbomen in een laan plant. “Meestal planten wij jongere bomen voor een nieuw bos, stedelijk groen of landschapselementen”, zegt Frans van Zijderveld, manager bos bij Trees for All. “Onze partner Stichting Zuid-Hollands Landschap kon deze grote bomen goed gebruiken voor de realisatie van een bomenlaan. En Arriva wilde graag bomen doneren op de route van hun Groene Lijn. Zo ontstond dit gezamenlijke initiatief.”
De bomen hebben nu al een stamomtrek van 25-35 centimeter. “De laan voegt een nieuwe laag aan het landgoed en het landschap toe. Dat past bij de wensen vanuit de maatschappij om landschappen sterker en mooier te maken. De laanbomen dragen bij aan een beter klimaat doordat ze CO2 opslaan. Ze trekken allerlei planten en dieren aan, zoals vleermuizen, vogels en insecten. Zo vergroten ze de biodiversiteit. Tot slot dragen ze een steentje bij aan gezonde leefomstandigheden, zoals zuurstof, water en schone lucht.”
Donaties
De bomen worden door donaties betaald. Reizigers kunnen bij Arriva een speciaal busabonnement afsluiten. Wie wekelijks gebruik maakt van het openbaar vervoer met het groene abonnement betaalt gemiddeld 25 euro extra per jaar. Arriva plant niet alleen bomen in Nederland. Ook steunen ze bosprojecten in Afrika. “Omdat bossen in de tropen nog meer CO2 opnemen dan in Nederland, is het ook het meest effectief om daar bomen te planten”, zegt de vervoerder.
Op de website van Arriva staat een rekenhulp. Hier kunnen reizigers berekenen hoeveel euro het kost om de CO2 om te zetten in zuurstof. ” Als je bijvoorbeeld vier dagen per week van huis naar je werk reist en weer terug, en je totale reisafstand bedraagt 24 kilometer, dan kun je voor 25 euro per jaar al zuurstof maken van je CO2.”
Waterarm wassen
Niet alleen is Arriva bezig met bomen planten. Ook experimenteert de vervoerder in Zuid-Holland met waterarm wassen. Eerder pasten ze deze techniek toe op de treinen, en nu loopt er ook een proef met de buslijn tussen Leiden en Lisse. Een ‘polish’ zorgt ervoor dat er minder vuil hecht aan de bus. Op jaarbasis bespaart Arriva hiermee zo’n 33.235 liter water per bus. Met waterarm wassen wordt slechts 1,5 liter verbruikt per bus. Met grote en kleine stappen bewegen we naar ons doel om in 2025 CO2 neutraal te zijn”, zegt Annemarie Hoogeveen, Regiodirecteur Arriva Zuid-Holland Noord.
Lees ook:
- Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar duurzame brandstof HVO
- Handwas Arriva-treinen bespaart tonnen met water
- Aanbesteding waterstoftrein Groningen gestart
- Circulair ondernemen bij de NS: tafeltennissen op oude treinvloeren
- GVB breidt vloot fors uit met 84 elektrische bussen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?