Rover: tekort aan NS-bussen Meppel-Groningen onacceptabel
Rover vindt dat reizigers die te maken kregen met lange reistijden door problemen met de NS-bussen tussen Meppel en Groningen compensatie moeten krijgen. De problemen zijn onacceptabel, stelt de reizigersorganisatie in een brief aan NS.
Treinreizigers tussen Meppel en Groningen zijn deze maand een aantal weken aangewezen op NS-bussen vanwege werkzaamheden op het spoor. Vanwege leveringsproblemen rijden er minder bussen dan gepland, meldt NS zelf op de eigen website. Volgens Rover leidt dat tot lange wachttijden. Op 6 mei zou de wachttijd zelfs opgelopen zijn tot 1,5 uur en op 12 mei riep NS de reizigers op een gegeven moment op om zelf ander vervoer te regelen omdat er de rest van de avond te weinig bussen beschikbaar waren tussen Meppel en Assen.
Rover vraagt NS om opheldering en wil bovendien weten of de vervoerder de laatste dagen nog kan zorgen voor voldoende bussen. De belangenorganisatie wil daarnaast dat NS gedupeerde reizigers compenseert, bijvoorbeeld door geld terug te geven bij vertraging bovenop de extra reistijd: “Wij roepen NS op hierbij maximale coulance te betrachten en gaan er vanuit dat NS er voor zorg zal dragen dat reizigers gegarandeerd thuis komen mocht in de komende week onverhoopt er opnieuw een tekort optreden”.
‘Niet genoeg bussen geleverd’
NS laat desgevraagd weten de hinder voor de reizigers te betreuren, maar dat er weinig aan te veranderen valt omdat de busmaatschappijen niet genoeg bussen kunnen leveren. “Daardoor is de dienstregeling redelijk onzeker”, zegt een woordvoerster. De vervoerder adviseert reizigers als dat mogelijk is om hun reis op minder drukke tijden te maken. Vanavond na zeven uur waarschuwt NS voor zeer beperkt busvervoer en adviseert reizigers met als bestemming Groningen en Assen om te reizen via Leeuwarden.
Er komt uiteraard een vergoeding voor de getroffen reizigers, zegt NS.
- Reizigers die hebben omgereisd via Leeuwarden en overstapten naar Arriva kunnen de extra kosten terugvragen:Â https://www.ns.nl/formulieren/vergoeding-meppel-groningen.html
- Reizigers die gebruik maakten van de bus en vertraging opliepen omdat er geen bussen kwamen kunnen geld terug bij vertraging opvragen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html
Werkzaamheden station Hoogeveen en opstelterrein Onnen
Vanwege spoorwerkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen tussen Meppel en Assen sinds 7 mei tot en met 22 mei en tussen Meppel en Groningen sinds 10 mei tot en met 19 mei. Op 29 mei is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van en naar station Groningen. Tussen 10 en 19 mei plaatst ProRail hogesnelheidswissels bij opstelterrein Onnen, zodat goederentreinen daarna minder vaak op elkaar hoeven wachten. Tussen 7 en 23 mei worden perrons, liften en meubilair op station Hoogeveen vernieuwd en worden voorbereidingen getroffen voor het verleggen van de spoorboog in die plaats.
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?