‘Belgisch OV te traag om goed alternatief voor auto te zijn’

Bus van de Lijn in Mechelen
Bron: Inge

In België kan het openbaar vervoer nauwelijks concurreren met de auto voor het woon-werkverkeer. Als een reiziger met het OV gaat, neemt zijn reistijd namelijk met gemiddeld 67 procent toe en dat is volgens de Belgische professor Willy Miermans van de Universiteit Hasselt te veel om een automobilist uit de file te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van het Belgische dagblad De Tijd. 

Daarvoor keek de krant naar de databank van de Gentse verkeersspecialist Be-Mobile uit 2018. Op basis van die data vergeleek De Tijd populaire autoroutes met het snelste alternatief, waarbij reizigers het grootste deel afleggen met het openbaar vervoer. Daaruit is dus gebleken dat op de meeste routes de reistijd met het OV fors toeneemt. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat het OV alleen interessant is als de reistijd met het openbaar vervoer maximaal anderhalf keer zo lang is als met de auto.

Grote steden

De OV-verbindingen zijn het beste naar Brussel en Antwerpen. Van alle onderzochte routes richting de Belgische hoofdstad was het OV namelijk in eenderde van de gevallen sneller dan de auto. Voor Antwerpen is dat bij circa twintig procent van de routes het geval. Maar voor veel steden, zoals Gent, Turnhout, Leuven en Mechelen, is de auto vrijwel altijd een beduidend snellere vervoersmodaliteit, zelfs met de huidige filedruk.

Dit komt volgens De Lijn-topman Roger Kesteloot onder andere omdat de bussen van de vervoerder zelf net zo goed in de file komen te staan. Tegen VRT-radio stelde Kesteloot dat ruim de helft van de bussen en trams tot wel vijf minuten vertraging oploopt door de verkeersdrukte in de spits en dit zorgt voor veel ontevredenheid.

“De doorstroming moet beter. We staan gewoon veel te vaak mee in de file of worden geblokkeerd door dubbelgeparkeerde wagens of bestelwagens die moeten laden en lossen”, kaartte hij afgelopen weekend het probleem aan. Van Kesteloot zou graag zien dat er maatregelen worden genomen voor een betere doorstroming. Ook aparte busbanen moeten ervoor zorgen dat de OV-voertuigen minder vertraagd raken tijdens de spitsuren.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.