OV-wagenparken in tien jaar fors ‘vergroend’

Door de snelle instroom van zero emissie-bussen en een afname van Euro III, IV en V-bussen, zijn de wagenparken van vervoerders in de laatste tien jaar veel duurzamer geworden. Dat blijkt uit de poster ‘Milieuprestatie ov-bussen 2018’ van CROW.

Als sinds 2013 is het vervoer op Schiermonnikoog het meest milieuvriendelijk. Hier rijden sinds jaren louter elektrische bussen. Maar ook in andere concessies worden stappen gezet. CROW laat bovendien tegenwoordig ook in een kaart zien wat de milieuwaarde is in een concessie. Alle bussen krijgen een bepaald aantal punten en daarop wordt de milieuwaarde in een concessie én landelijk vastgesteld.

Milieuwaarde

De milieuwaarde moet een meer genuanceerd beeld laten zien over de duurzaamheid van de bussen. Zo krijgt een Euro III-bus maar 1 punt, terwijl een elektrische bus 10 punten scoort. Door alle bussen in een concessie zo te waarderen, wordt duidelijk hoe een hele concessie scoort. De Waddeneilanden scoren allemaal een 10, omdat hier louter elektrische bussen rijden. Verder doen de concessie Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond het goed, net als Arnhem-Nijmegen.

Ook het busvervoer in de concessie van Breng in Arnhem-Nijmegen wordt hoog gewaardeerd vanwege de trolleybussen die hier rijden. Gebieden die laag schoren zijn Twente, Achterhoek Rivierenland, Voorne-Putten en Rozenburg, Rotterdam en omstreken en Noord-Holland Noord, omdat deze concessies zich aan het einde van hun looptijd bevinden. Onlangs zijn er nieuwe elektrische bussen ingestroomd in Noord-Holland Noord.

Ontwikkeling in tien jaar

Door het begrip milieuwaarde te introduceren, kan CROW nu ook gemakkelijk een vergelijking maken tussen de afgelopen jaren. Er is een duidelijke stijgende lijn op te merken. In 2009 werd niet eens een score van 2,0 behaald, aangezien de wagenparken voor tweederde uit Euro III, Euro IV en Euro V-bussen. Die behalen slechts 1,0 en 1,8 punten in de ranking. In 2018 is de score toegenomen tot boven 4,0 punten. “De rol van Euro III, Euro IV en Euro V raakt geleidelijk uitgespeeld”, aldus CROW.

Overigens krijgen de meeste bussen nu nog een onvoldoende. Een EEV-bus op groengas krijgt een 6,5, terwijl een elektrische bus op grijze stroom een 9,0 krijgt. Alleen een elektrische bus op groene stroom krijgt een 10,0. In het Bestuursakkoord Zero emissie busvervoer is afgesproken dat alle bussen emissievrij zijn in 2030. Dan moet de milieuwaarde dus overal 10 zijn. CROW denkt op basis van prognoses dat dit ook mogelijk is.

Aantal bussen

CROW kijkt niet alleen naar de duurzaamheid van de bussen, maar ook naar de ontwikkeling van de wagenparken. Het totale aantal bussen is in Nederland gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In het voorjaar van 2018 reden er in totaal 5147 bussen door Nederland en dat zijn er 134 meer dan een jaar eerder. In West- en Oost-Brabant is het aantal bussen het hoogste gestegen door het gebruik van meer verschillende voertuigen door een van de onderaannemers.

Bovendien zijn er extra voertuigen ingezet in de concessies Groningen-Drenthe, Haarlem-IJmond en in het stadsvervoer in Amsterdam. Deels gaat het hier om elektrische bussen, die in Nederland in rap tempo aan het instromen zijn. In 2017 was 2,8 procent van het totale wagenpark uit elektrische bussen en dat is in een jaar gestegen naar 5,7 procent.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.