Gemeenteraad Leusden is vertrouwen kwijt in Syntus

De gemeenteraad in Leusden heeft in een motie aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in vervoerder Syntus. Deze vervoerder heeft na een lastige en lange aanbestedingsprocedure afgelopen december het vervoer over mogen nemen van Connexxion. Maar in kleinere kernen, zoals Leusden, wordt vanaf het begin geklaagd over de nieuwe dienstregeling, omdat er verschillende lijnen zijn geschrapt.

Afgelopen week werd de motie in de raadsvergadering behandeld. In Leusden zijn niet langer alle delen te bereiken, zo klaagt de bevolking van deze Utrechtse gemeente vlakbij Amersfoort. Zo zijn de zuidkant van Leusden Centrum, Hamersveld en de Biezenkamp veel slechter bereikbaar met het openbaar vervoer.

In maart ging de raad nog in gesprek met Syntus, maar de raad vindt dat de klachten nu – ruim een maand later – nog steeds niet zijn opgelost. Ook het college van B&W heeft nu aangegeven erop te rekenen dat er binnenkort met Syntus wordt gepraat over een passende busverbinding tussen Leusden en Amersfoort.

Politieke partijen

De motie is ondertekend door het CDA, de VVD, de ChristenUnie, D66, GroenLinks en de PvdA en de inhoud wordt dus gedragen door alle partijen in de raad. “De gemeenteraad van Leusden heeft geen vertrouwen meer in vervoersmaatschappij Syntus”, stelt Barto Piersma, de fractievoorzitter van het CDA, namens alle partijen in zijn motie. Hij heeft ook een brief opgesteld die wordt ingediend bij de Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van de provincie Utrecht.

De gemeenteraad vindt het verkeerd dat verschillende wijken in Leusen Centrum tegenwoordig minder goed bereikbaar zijn en eist dat Syntus dit aanpast. De dienstregeling moet weer worden zoals onder Connexxion ook al het geval was. “Het verzoek vanuit Leusden is niet ingewikkeld: Geef Leusden de bus in de wijken terug en zorg voor een dienstregeling die werkt”, staat in de brief.

Klachten

Zelfs voordat Syntus de concessie overnam, mocht de vervoerder al rekenen op klachten over de plannen. Zo startte de CDA-fractie in de gemeente De Ronde Venen een petitie tegen de versobering van het busvervoer. De gemeente van De Ronde Venen zei destijds teleurgesteld te zijn in de plannen van Syntus, omdat de vervoerder altijd had beloofd dat kleine kernen goed bereikbaar zouden blijven na ingaan van de nieuwe concessie. Bovendien zouden alle kleine kernen die in de concessie van Connexxion waren aangesloten op het OV, die verbinding behouden in de nieuwe concessie.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Gemeenteraad Leusden is vertrouwen kwijt in Syntus”

Franciscus Van Liempt|07.01.18|00:20

Vandaag een mooi voorbeeld van de bizarre werkwijze van Syntus,chauffeur weigerde te stoppen binnen Amsterdam omdat hij naar eigen woorden “alleen mocht stoppen om mensen op te pikken en niet om mensen uit te laten stappen” hierop zou anders een boete van het GVB volgen voor Keolis/Syntus, dit terwijl er nergens iets word aangegeven over deze bizarre regeling en de haltes binnen de gemeente gewoon aangegeven worden als haltes op de schermen in de bus en op 9292, betalen ging wel erg makkelijk.

Freddy Krueger|13.12.17|14:06

Er is veel meer mis bij Syntus. Veel busschauffeurs gedragen zich de helft van de tijd ronduit asociaal. Ze rijden zeer geregeld gewoon door terwijl er mensen staan te wachten die aangeven in te willen stappen. Ze zijn vaak onbeschoft tegen de reizigers in de bus en tot overmaat van ramp reed een bus in Leusden gisteren gewoon weg terwijl er een vrouw met peuter probeerde achteraan in te stappen! Schandalig!!

ilovetheuk666|15.06.17|13:28

Het is te triest voor woorden dat een gemeente die aan de ene kant voor een paar miljoen een busbaan aanlegt en daarover zegt dat er maximaal twee bussen per uur per richting over mogen rijden (busbaan Rijk van Loenen) aan de andere kant ontevreden is dat er te weinig bussen komen. Ze duperen met het gedoe met de busbaan vele omliggende dorpen, zoals Woudenberg, Scherpenzeel enz. en maken de bussen onbetrouwbaar om alvorens te gaan klagen dat de bussen die niet over de baan mogen vertraging hebn

Wil Burgd|28.04.17|02:29

Maria Idema ik hoop dat je je realiseerd dat missing check-outs geld bij het bedrijf dat de OVChipkaart heeft bedacht terecht komt, niet bij Syntus. Je instap tarief trugkrijgen gaat voor zover ik weet ook via dat bedrijf. Daarbuiten heeft Syntus het de laatste tijd ontiegelijk druk met de gebeurtenissen rond Utrecht. Ze hebben veel te laat te horen gekregen dat ze daar moesten gaan rijden wat voor zowel passagiers als bedrijf grote problemen oplevert. Vragen? https://www.facebook.com/SyntusOV/

Maria Idema|25.04.17|15:38

Ik heb ook stevige klacht over Syntus en dat is wel de wijze waarop zij met klachten omgaan. Gewoon niet dus…..ik wacht al sinds 26 februari, sinds ik in een kapotte trein van Syntus in een weiland stond op mijn 10 euro instaptarief. Ik snap nu heel goed hoe de vervoersbedrijven 6 miljoen euro per jaar overhouden aan niet uitbetalen van terechte klachten, missing check-outs en overige mogelijkheden om ons reisgeld in eigen zak te stoppen. Ik ben hier inmiddels flink geïrriteerd over.