Nieuwe MAN Lion’s City GL kan snel veel passagiers vervoeren
In drukke steden en op hoogfrequente lijnen kan tien seconden langer stilstaan op een halte al effecten hebben voor de punctualiteit van een bus. Daarop speelt busbouwer MAN in met de nieuwe Lion’s City GL, een 19 meter gelede bus met vijf deuren. Hierdoor kunnen passagiers nog sneller in- en uitstappen, wat vooral voordelig is voor stadsvervoer op lijnen met hoge passagiersaantallen.
Onderzoek van MAN wees uit dat het in een bus met vier deuren 26 seconden duurt voordat er 40 passagiers zijn uitgestapt. In de Lion’s City GL duurt dit maar 16 seconden, vanwege de vijf deuren. “Voor chauffeurs die op tijd rijden, kan 10 seconden al heel veel zijn”, vertelt Meindert Snoek, salesmanager Bus & Coach bij MAN. “De bus draagt dus bij aan een optimale passagiersstroom en korte stoptijden.”
Aardgasbussen
Net als de meeste bussen van MAN, is de Lion’s City GL ook leverbaar op aardgas, een brandstof die voor MAN al langer belangrijk is. Bovendien kan naast aardgas ook met biogas gereden, een groene brandstof die goed kan concurreren met elektrische bussen of bussen op waterstof. ”In een concessie zijn zero emissie-doelen niet alleen te behalen met elektrische bussen”, aldus Ron Elderhorst, productmanager bij MAN.
Elderhorst legt uit dat aardgasbussen weliswaar duurder zijn om aan te schaffen, maar dat er in het gebruik flink wat voordelen zijn. “In de aanschaf zijn ze duurder dan een dieselbus, maar qua exploitatie zijn ze veel goedkoper. Zeker als je de milieu-voordelen hierin meeneemt.”
Milieuvriendelijk
Aardgasbussen zijn gewoonlijk even milieuvriendelijk of zelfs beter voor het milieu dan elektrische bussen of bussen op waterstof, waarbij de energie altijd nog opgewekt moet worden. Dit gebeurt niet altijd op een manier die het milieu niet belast. Bussen op aardgas zijn vaak goed voor de lokale milieu en economie, omdat biogas lokaal opgewekt kan worden, zo vertelt Elderhorst. Volgens de productmanager kan een aardgasbus op de mestvergisting van 10 koeien ongeveer 80.000 kilometer per jaar rijden.
Deze MAN-bus is niet alleen te verkrijgen op aardgas. Diesel behoort ook tot de mogelijkheid, net als een hybride variant. Vanaf 2018 wil MAN elektrische bussen en later ook bussen met brandstofcellen op de markt gaan brengen. Snoek: “Betrouwbaarheid staat bij MAN hoog in het vaandel, dus we willen pas dergelijke bussen op de markt brengen wanneer we zekerheid over inzetbaarheid en actieradius van deze bussen kunnen bieden.”
Dubbele deuren
De gelede bus van MAN heeft 41 zitplaatsen en 101 staanplaatsen. Verder zijn er extra brede schermen in de bus geïnstalleerd waarop altijd real-time reisinformatie getoond kan worden. Een nieuw kenmerk zijn de automatische klapstoelen die de chauffeur kan ver- of ontgrendelen, afhankelijk van de drukte in de bus. Met een visueel signaal wordt gewoond of de klapstoel vergrendeld is. De bus kan bovendien uitgerust worden met USB-aansluitingen, met LED-verlichting aan de binnenkant en met een noodremassistent voor de chauffeur.
Omdat de bus zo geschikt is om op snelheid te rijden, is hij ideaal voor de het Bus Rapid Transit-systeem. Dit systeem combineert de capaciteit van een tram met de infrastructuur voor een gewone bus. De bus rijdt dus over een aparte busbaan, zodat hij niet gehinderd wordt door het andere verkeer en de verkeerslicht zijn dusdanig ingesteld zodat de bus voorrang krijgt. Dit werkt vooral in drukke steden.
Test
MAN heeft de Lion’s City GL al getest in de Hongaarse stad Boedapest. Daar vervoert de bus op een route van 11 kilometer en 46 stops dagelijks 26.000 mensen in beide richtingen. Reizigers reageerden hier positief op de bus en beoordeelden met name het vele glaswerk en het lage geluidsoverlast heel goed.
Bekijk hier een sfeerimpressie van de MAN Lion’s City GL:
https://www.youtube.com/watch?v=_dLKdJNWgCw&feature=youtu.be
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Hoe veel biogas blijft er als we steeds minder vlees en zuivel gaan consumeren? Rendeert het om biogas te maken van olifantsgras of algen?
Moeten we biogas en stortgas en gas uit en power-to-gas gebruiken voor bussen, of kan het meer opleveren bij gebruik om op te koken of voor vrachtauto’s?
Klopt het dat bussen, ook als ze vol zijn, vaak lichter zijn dan vrachtauto’s en vaker langs vaste punten rijden waar ze snel wat bij kunnen laden? Zijn ze daardoor makkelijker elektrisch aan te drijven?