‘Reiziger dupe van ongelijk speelveld OV-concessie Limburg’
De reiziger dreigt de dupe te worden van een ongelijke speelveld bij de OV-concessie in Limburg. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “De vervoerders moeten op kwaliteit van vervoer kunnen concurreren en zouden zich niet bezig moeten houden met allerlei bijzaken die afhangen van afhankelijkheden van NS”, aldus woordvoerder Tim Rosendahl van ACM. Het CDA en D66 willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ingrijpt en toezicht houdt op een eerlijk verloop van de aanbesteding ter waarde van meer dan één miljard euro en hebben daartoe een motie ingediend.
NS wil met dochter Abellio gaan inschrijven op de Limburgse OV-concessie. Concurrerende vervoerders Arriva, Veolia en Syntus, willen dat Abellio wordt uitgesloten van de concessie. Zij vinden dat de vervoerder vanwege de monopoliepositie op het hoofdrailnet zo veel voordelen heeft, dat de aanbesteding oneerlijk wordt.
Ongelijk speelveld
Het CDA en D66 hebben een motie ingediend waarmee zij een verzoek bij ACM willen neerleggen om binnen tien dagen een quickscan aan te leveren waaruit blijkt of er sprake is van een ongelijk speelveld. Daarbij willen de partijen dat ACM onderzoekt doet naar aansluitingen van regionale lijnen op het hoofdrailnet, de kennisvoorsprong, kruissubsidiëring en eigendom van stations. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “Het is niet de bedoeling dat NS het geld dat zij verdient met een winstgevende treindienst in Amsterdam, inzet om laag in te schrijven op een regionale concessie om zo haar concurrenten uit de markt te drukken.”
Daarnaast willen het CDA en D66 dat ACM nauw wordt betrokken bij het proces van de aanbesteding, zodat de autoriteit erop kan toezien dat alle vervoerders een gelijke kans maken op de inschrijving. “ACM moet ervoor zorgen dat alle kennis wordt gedeeld”, aldus De Rouwe.
Aansluitgaranties
Andere vervoerders vinden zelfs dat NS moet worden uitgesloten van de aanbesteding. De verschillende vervoerders gingen hierover met elkaar in discussie tijdens de Dag van de Rail. Directeur Anne Hettinga van Arriva: “NS kan bepaalde garanties geven die wij nooit kunnen geven zoals bijvoorbeeld over aansluitingen. Dit gaat ten koste van de andere partijen die zich willen inschrijven.”
Directeur Leon Struijk van Abellio is het niet met hem eens: “Het zou raar zijn als we zeggen dat we de Duitse overheid laten meedoen aan de aanbesteding en de Nederlandse niet.” Johan Keetelaar, directeur Vervoer van ACM, mengde zich in de discussie: ”Ik vind dat NS haar grondgebied moet kunnen verdedigen maar er moet een level playing field zijn.” En dat is volgens Keetelaar niet het geval.
Inschrijven
De Rouwe: “Wij zeggen niet dat NS niet mag mee doen, maar we vinden dat de vervoerder zich op zijn core business moet richten. En dat is het vervoer op het hoofdrailnet.” Gedeputeerde Patrick van de Broeck van de provincie Limburg gaf tijdens de Dag van de Rail ook aan geen vervoerders op voorhand te willen uitsluiten. “Als gedeputeerde zeg ik: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.” De gedeputeerde gaf gekscherend aan dat er wat hem betreft ook Chinese vervoerders mogen inschrijven op de aanbesteding.
Op dit moment werkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), waarin onder meer regels over een gelijk speelveld in het openbaar vervoer verder worden uitgewerkt. “De Algemene Maatregel van Bestuur komt echter te laat voor de aanbesteding in Limburg”, aldus Tim Rosendahl van ACM. Het ministerie werkt de AMvB uit met aanbevelingen die ACM in november vorig jaar deed in een Quick Scan. Daarin concludeerde ACM dat regionale spoorvervoerders te afhankelijk zijn van de NS en Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart. ACM adviseert in het rapport onder meer het beheer van de stations af te splitsen van de NS.
OV-concessie
Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan, waardoor de nieuwe vervoerder zowel verantwoordelijk wordt voor het regionaal spoorvervoer, busvervoer als het vervoer op maat. De nieuwe vervoerder ontvangt jaarlijks 55 miljoen euro subsidie van de provincie.
De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgt, maken voor het eerst deel uit van de regionale OV-concessie. Ook onderdeel van de nieuwe OV-concessie zijn de Maaslijn (Roermond – Venlo – Nijmegen) en het gehele busvervoer in de provincie. Deze trein- en busdiensten worden nu door Veolia uitgevoerd.
Motie
De Tweede Kamer stemt donderdag over de motie die is ingediend door Tweede Kamerleden Sander de Rouwe van het CDA en Stientje van Veldhoven van D66.
Lees ook:
- Programma van Eisen voor OV-concessie Limburg op de markt
- Mansveld maakt afspraken voor decentralisatie spoor Limburg
- ‘Advies ACM opvolgen voor eerlijke aanbesteding Limburgs treinvervoer’
- ACM: machtige positie NS benadeelt positie regionale treinvervoerders
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Anderzijds bestaat er ook zoiets als eerlijke concurrentie. We zijn hier niet in Zuid-Amerika, alhoewel gedeputeerden meestal voor de laagste prijs per kilometer gaan, maakt niet uit wie het doet {quote: De gedeputeerde gaf gekscherend aan dat er wat hem betreft ook Chinese vervoerders mogen inschrijven op de aanbesteding;quote}
Zie wat het doet met onder de prijs inschrijven…..
Wat een nonsens. Als Abellio de diensten uitvoert volgens de eisen die de concessieverlener heeft opgesteld worden de reizigers helemaal niet de dupe. Integendeel, goede afspraken over het overnemen van aansluitingen zijn in het belang van de reiziger. Bovendien raak je zo waarschijnlijk van het uitermate klantonvriendelijke en krankzinnige systeem van uit- en inchecken bij wisseling van vervoerder af.
Merkwaardig dat CDA, D66 en ACM nu pas wakker worden. Bij het door Abellio ten koste van Arriva in de wacht slepen van de regionale concessie Gouda-Alphen hoorde je geen verhalen over een gelijk speelveld. Natuurlijk gebruikt NS de machtspositie en de kennisvoorsprong om buitenlandse regionale vervoerders buiten de deur te houden. Het is zo simpel: NS exploiteert het hoofdrailnet, Abellio pikt de regionale lijnen in, veilig onder moeders (NS) paraplu.