2040

NS ligt op koers met klimaatplannen: ‘Voldoende onderbouwd en haalbaar’

NS-trein
Een trein van NS. Beeld ter illustratie. Foto: Shutterstock

Vervoerder NS ligt op koers om de uitstoot van broeikasgassen volledig terug te dringen in 2040, blijkt uit een onafhankelijke beoordeling. Daarmee is de vervoerder op weg om te voldoen aan de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs. 

De plannen van NS om in 2040 geen uitstoot meer te veroorzaken met het energieverbruik van treinen, werkplaatsen, kantoren en op stations, zijn voldoende en wetenschappelijk zijn onderbouwd, zo blijkt uit een goedkeuring van Science Based Targets initiative (SBTi). Dat is een samenwerking tussen het CDP, het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF).

“Hoewel de weg naar het daadwerkelijk tegengaan van klimaatverandering nog lang zal zijn, is het goed om te weten dat NS de juiste richting ingeslagen is”, zegt Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij NS. “We waren de eerste vervoerder ter wereld die haar treinen op jaarbasis volledig op groene stroom liet rijden. Onze volgende stap is af te bouwen met fossiele brandstoffen in onze werkplaatsen, kantoren en op alle stations als het windstil is of de zon een keer niet schijnt.”

Dezelfde uitstoot als Amsterdam

Niet alleen in de dagelijkse operatie, maar ook bij leveranciers ontstaat een groot deel van de uitstoot, zo meldt NS. De vervoerder geeft aan zich hier wel deels verantwoordelijk voor te voelen, en samen met leveranciers het gebruik van grondstoffen zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door treinwielen en bedrijfskleding circulair in te kopen, en door treinonderdelen te herstellen in plaats van nieuwe te kopen.

Per jaar gebruikt NS 1,2 Terawattuur (TWh). Dat is ongeveer 1 procent van het totale Nederlandse verbruik en vergelijkbaar met dat van Amsterdam. De goedkeuring van SBTi gaat gepaard met de verplichting voor NS om vanaf nu over de voortgang op dit vlak te rapporteren bij de publicatie van de jaarcijfers. Bij grote veranderingen in de bedrijfsvoering moet NS haar doelen opnieuw laten doorrekenen.

Spoor niet meegerekend

De uitstoot die vrijkomt bij het spooronderhoud is overigens niet meegenomen in de plannen van NS, en dus ook niet in de beoordeling van het SBTi. “Daar gaan wij niet over, en deze beoordeling gaat over die dingen waar wij wel over gaan”, zegt woordvoerder van Geert Koolen van NS. “Voor het complete beeld zou ProRail ook een beoordeling moeten aanvragen”, erkent hij.

ProRail heeft in 2022 haar doelstelling voor de uitstoot door energieverbruik niet gehaald, zo meldde de spoorbeheerder in maart. Een belangrijke reden was dat er voor dat jaar minder groene stroom was ingekocht. Ook was 2022 een turbulent jaar voor de energiemarkt vanwege de Russische invasie van Oekraïne, en liepen sommige maatregelen om energie te besparen vertraging op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl