NS wil reserveringsplicht voor fiets; kritiek reizigersorganisaties

Sprinter fietsplaats
Foto Marieke

NS wil deze zomer als proef een reserveringsplicht invoeren om een fiets mee te nemen in de trein. Reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond reageren uiterst kritisch en willen dat de spoorvervoerder afziet van het plan. Met het reserveren van een plekje wil NS fietsen beter spreiden over de treinen en daarmee overlast voor medereizigers tegengaan.

De verplichte aanmelding zou van 10 juli tot en met 30 september van kracht zijn op alle trajecten in Nederland. Reizigers met fiets moeten hun reis aanmelden via Treinwijzer in de NS-app of op de website van NS. Daar staat wel een korting van 25 procent op het fietskaartje tegenover.

Veel klachten

Het meenemen van de fiets staat volgens NS al langer in de top-vijf klachten van treinreizigers. Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen en dat kan leiden tot ongemak en hinder. Van conducteurs komen in de zomermaanden veel meldingen binnen over overlast door een te grote hoeveelheid fietsen. In deze periode nemen veel reizigers traditiegetrouw hun fiets mee in de trein. Daar komt dit jaar bij dat veel Nederlanders vakantie in eigen land lijken te vieren.

“Laat ik voorop stellen dat ik er enorm naar uitkijk om iedereen die deze zomer in Nederland vakantie viert welkom te heten in de trein. We hopen met een korting dat meer Nederlanders de fiets pakken en de trein instappen. De fiets en trein zijn een bewezen gouden combi”, aldus Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. “Maar we kunnen geen extra plekken voor de fiets creëren in de trein. Het is dus belangrijk om reizigers met fiets te spreiden over onze treinen, juist in deze tijd. Daarom willen we dat reizigers hun fiets vooraf verplicht aanmelden. Dat geeft reizigers meer zekerheid op een plek voor hun fiets in de trein en is er minder overlast voor medereizigers.”

Onbegrip

De maatregel stuit op groot onbegrip bij Rover en de Fietsersbond. “Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen.”

Rover-directeur Freek Bos: “Sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS.” De organisaties vrezen bovendien voor lastige discussies tussen reizigers en personeel aangezien de fietsreservering bij andere treinvervoerders niet verplicht is. Ook wijzen ze op het probleem van overstappen bij een vertraagde trein. Daarnaast zullen ze de staatssecretaris vragen of zij het met dit voorstel eens is.

Alternatieve oplossingen

Rover en de Fietsersbond vinden het “een vreemde logica en bijzonder klantonvriendelijk” van NS om het tekort aan fietsplaatsen op deze manier op te lossen. De consumentenorganisaties vragen NS om alternatieve oplossingen te onderzoeken zoals het creëren van meer fietsplekken in de trein, bijvoorbeeld via ophangconstructies of demonteerbare banken. Betere informatie over aangewezen fietsplekken zouden klachten van reizigers kunnen voorkomen. Bovendien wijzen de organisaties NS erop dat er de komende jaren nieuwe treinen op het spoor komen met meer fietsplekken.

Lees ook: ‘Fiets meenemen in trein tijdens daluren moet gewoon kunnen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “NS wil reserveringsplicht voor fiets; kritiek reizigersorganisaties”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:18

Moeilijk is in te zien waarom men het eigen karretje over grote afstanden vervoerd wil zien in de trein waarin toch al plaatsgebrek dreigt, terwijl NS zich grote moeite getroost op vele plekken in het land de OV-fiets (tegenwoordig immers óók met e-bikes) ter beschikking te stellen. Beter ware het als het aanbod van OV-fiets meer zou worden aangenomen.