Brandstory

Manieren waarop het OV bijdraagt aan een duurzamere omgeving

Reizigers op de roltrap op station Den Haag Centraal. Foto: Renee Verberne, Unsplash

Het openbaar vervoer staat over het algemeen bekend als de meest duurzame manier van reizen. Zo rijden alle treinen al op groene stroom en worden er ook steeds meer elektrische bussen ingezet. Wil je meer weten over de nieuwste regels en upgrades om het OV nog duurzamer te maken? Lees dan verder.

Deze brandstory licht Independer een aantal duurzame initiatieven en innovaties in het ov uit.

Gratis kaartjes voor minima in Amsterdam

Het (regelmatig) kopen van een kaartje voor de tram, bus of de trein is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mensen die wat krapper bij kas zitten zullen daarom soms eerder geneigd zijn om gebruik te maken van een minder duurzaam vervoermiddel voor reizen waarbij dit niet nodig is, bijvoorbeeld als ze in het bezit zijn van een auto of scooter.

De gemeente Amsterdam heeft daarom in 2023 geëxperimenteerd met het weggeven van 550.000 gratis OV-kaarten aan inwoners met een laag inkomen. En aangezien deze actie vorig jaar een succes was, is het idee om ook dit jaar minima kosteloos gebruik te laten maken van het OV.

Steeds meer laadpalen bij stations

Er is steeds meer behoefte aan openbare laadstations. Het aantal elektrische auto’s neemt namelijk toe, en dat terwijl de meeste laadpalen nu van particulieren zijn. Bij de Park + Ride van NS stations komt daarom steeds vaker de mogelijkheid om ook hier op te laden.

Dit maakt het makkelijker voor reizigers met een elektrisch voertuig om ervoor te kiezen een deel van hun reis met de trein te maken. Hoewel elektrische auto’s duurzaam zijn, is de trein nog steeds vele malen beter voor het milieu. Een elektrische auto stoot zo’n 54 gram CO2 per kilometer uit, waar de trein maar 2 gram CO2 per kilometer uitstoot en bovendien veel meer mensen tegelijk vervoert.

Het stroomverbruik van NS is jaarlijks zo’n 1,2 terrawattuur. Je kan deze hoeveelheid energie vergelijken met het jaarlijkse energieverbruik van alle Amsterdamse huishoudens. De laadpalen die de NS nu bij hun Park + Rides laat plaatsen, zal goed uitkomen in de toekomst. De verwachting is namelijk dat er rond 2030 zo’n 1,9 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn!

Nieuwe duurzame bussen

Er rijden al een hoop nieuwe duurzame bussen rond. Deze rijden bijvoorbeeld op groene stroom of brandstoffen zoals afgewerkt frituurvet. Echter rijdt driekwart van de bussen nog op diesel: tijd voor verandering dus!

Wel moet er voor de elektrische bussen en de bijbehorende laadstations meer ruimte gemaakt worden op het huidige stroomnet. De stijgende behoefte aan stroom voor het snel opladen van auto’s en bussen zorgt er namelijk voor dat het stroomnet tijdens de spitsuren overweldigd zou kunnen raken.

Betere verbindingen op lokaal niveau

Woon je in een dorp of zelfs daarbuiten? Dan bestaat de kans dat je geen OV-mogelijkheden om de hoek hebt, en het voordeliger is om met de auto te reizen.

De Nederlandse overheid wil deze verbindingen verbeteren, zodat zo veel mogelijk mensen toegang hebben tot een duurzaam vervoermiddel zonder hier te lang op te hoeven wachten. En ook de nachtbus maakt in sommige regio’s weer een terugkeer!

Stimuleren van reizen in daluren

De spits kan zowel met de auto als in het OV chaotisch zijn. Door de overvloed aan mensen die tijdens de spitsuren afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, wordt er rond deze uren veel stroom verbruikt.

Om drukte te bestrijden heeft NS een dalurenabonnement, wat betekent dat je buiten de drukste uren 40% goedkoper reist. Zo wordt je gestimuleerd om buiten de spitsuren te reizen en het stroomverbruik beter over de dag verspreid wordt. Als dit niet genoeg helpt, is er zelfs een kans dat reizen tijdens de spitsuren duurder zal worden.

Een duurzame toekomst

Reizen met de bus, trein of tram is over het algemeen de duurzaamste optie voor vervoer. Toch zijn er ook op dit vlak nog verbeteringen te maken. Gelukkig zijn we al goed op weg, bijvoorbeeld met meer groene bussen en laadpalen op treinstations. Zo komt emissievrij reizen steeds dichterbij!

Onderwerpen: ,

Auteur: Independer