BOETE DREIGT

Reizigers nog te vaak gedupeerd door ondermaats presterend ProRail

ProRail
ProRail kan een boete tegemoetzien als het niet snel betere prestaties levert op het spoor. PixelBiss / Shutterstock

ProRail ziet in de eerste maanden van 2024 de reizigerspunctualiteit achterblijven. Dat meldt de spoorbeheerder donderdag tijdens een presentatie van het jaarverslag over 2023. Met name in januari van dit jaar gingen onder verantwoordelijkheid van ProRail veel zaken mis, waaronder een veelvoud aan verstoringen op het spoor.

Op de hogesnelheidslijn (HSL) van Breda naar Amsterdam gaat het dit jaar tot nu toe nog te vaak mis. Het aantal vertragingen op de HSL ligt met een gemiddelde van vijf minuten onder de bodemwaarde. “Er zijn nog een hoop verbeterstappen te nemen”, aldus de spoorbeheerder.

Naast de aanhoudende verstoringen op de HSL, meldt ProRail ook dat er in 2024 verschillende incidenten zijn geweest die reizigers hinder hebben bezorgd. Vakblad SpoorPro haalt als voorbeeld de spoorstaafbreuk bij Vught (Den Bosch – Utrecht) aan op 7 en 8 januari. Ook een stroomstoring bij Abcoude op 22 januari zorgde voor hinder.

Boete

De prestaties van ProRail zijn dermate ondermaats dat de spoorbeheerder een boete kan verwachten als niet snel verbetering optreedt. Op dit moment is de spoorbeheerder “druk bezig om vast te stellen welke maatregelen nodig zijn”.

ProRail zegt te erkennen dat de prestaties van vorig jaar achterbleven. In de eerste maanden van dit jaar lag het aantal verstoring naar verhouding nog hoger. “Wij vinden dit heel vervelend voor de reizigers. Zij moeten kunnen rekenen op een betrouwbare dienst. Dat moet anders en daarom voeren we sinds begin 2024 met prioriteit verbetermaatregelen door.”

In de eerste drie maanden van dit jaar kwam bijna 40 procent van de ritten op het HSL-netwerk te laat, maakte de organisatie bekend bij de publicatie van het jaarverslag. “Het is best reëel dat we een boete krijgen, want we hebben hier harde afspraken over”, zegt financieel topvrouw Mirjam van Velthuizen-Lormans. “Die zou dan 2 miljoen tot 3 miljoen euro zijn.”

Volgens ProRail laten de maanden maart en begin april van dit jaar al wel voorzichtige verbeteringen zien in de reizigerspunctualiteit, ondanks dat er woensdagmiddag nog een grote storing op de HSL was vanwege een kapotte bovenleiding.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl