'PARIJS VANAF 2026'

Voorlopig nog geen ’tientjestrein’ naar Berlijn

Berlijn
De 'tientjestrein' naar Berlijn van GoVolta is met een jaar uitgesteld. Josep Pena Llorens / Shutterstock

Spoorbedrijf GoVolta gaat dit jaar nog niet rijden naar Berlijn en Parijs. De reis, die een tientje per ticket moet gaan kosten, is met een jaar uitgesteld. Eigenlijk zou de vervoerder vanaf mei dagelijks van Amsterdam naar Berlijn vertrekken, met tussenstops in onder meer Deventer en Hengelo. Een beoogde verbinding met Parijs is uitgesteld naar 2026.

Eind november liet de vervoerder in spe weten dat het vanaf 1 mei dagelijks zou gaan rijden naar de Duitse en Franse hoofdsteden. De trein naar Parijs zou zeventig procent goedkoper uitvallen, ten opzichte van andere aanbieders zoals Eurostar. Een ticket naar Berlijn zou zelfs maar tien euro gaan kosten.

De plannen van de prijsvechter gaan echter voorlopig niet door. Vanwege “onenigheid met een onderaannemer” die de licentie moest regelen, heeft de trein naar Berlijn een jaar vertraging opgelopen. De verbinding met Parijs is zelfs uitgesteld tot 2026. GoVolta is nu van plan om de licentie zelf te gaan regelen.

Hessel Winkelman, oprichter van GoVolta, zegt in de Volkskrant dat de vertraging van de internationale verbindingen wel gunstig kan uitpakken voor de latere reizigers. Doordat GoVolta nu zelf de uitvoering gaat doen, gaan volgens Winkelman de prijzen nog verder omlaag. “Van de 800 stoelen per trein konden we aanvankelijk maar 55 tickets aanbieden voor minder dan 10 euro. Dat worden nu 110 tickets per trein”, aldus Winkelman.

Goedkope tickets

De voorgestelde ticketprijzen kunnen goedkoop worden aangeboden omdat ze met ‘gewone’ oudere treinen gaat rijden. Qua reistijd valt er voor treinreizigers dan ook geen tijdswinst te behalen met GoVolta. Een ritje van Amsterdam naar Berlijn gaat acht uur duren, tegenover zes uur bij concurrenten NS en Deutsche Bahn. De trein naar Parijs doet er met GoVolta geen 3,5 uur over (zoals bij Eurostar) maar 6,5 uur.

GoVolta is ook van plan om met verschillende ticketprijzen te werken. Zo zal er moeten worden bijbetaald voor aanvullende pakketten, zoals het meenemen van grote(re) koffers en het reserveren van een zitplek. Het is een concept dat het bedrijf heeft afgekeken bij lowbudgetvliegmaatschappijen zoals EasyJet, Ryanair en Wizz Air. De treinkaartjes worden vanaf oktober van dit jaar verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl