Internationaal treinreizen

GoVolta naar Parijs met ‘gewone treinen’

Parijs
Foto: Parijs. saiko3p

Eurostar rijdt al vanaf 1997 – tot 1 oktober dit jaar ook onder de naam Thalys – naar Parijs. Anno 2023 lijkt het erop dat Parijs de ‘beloofde stad’ is, want na Arriva, Qbuzz (mogelijk in samenwerking met TrenItalia), NS (mogelijk in samenwerking met Eurostar) en Heurotrain, geeft nu ook GoVolta aan een treindienst van Amsterdam naar ‘de stad van de liefde’ te willen beginnen. Liefst vanaf 1 mei 2024, met gewone treinen en (dus) voor een spotprijs.

Waar Heurotrain van plan is om vanaf 1 januari 2027 op Parijs te gaan rijden, is GoVolta voornemens al per 1 mei 2024 voor het eerst met een passagierstrein naar de Franse hoofdstad te gaan. GoVolta gaat het verschil maken met de prijs. Zo zouden tickets 70 procent goedkoper moeten zijn dan “die bij bestaande verbindingen” (lees: Eurostar). Dat zegt GoVolta-oprichter Hessel Winkelman tegen de Volkskrant. Een ander – belangrijk – verschil is dat GoVolta geen hogesnelheidstreinen inzet, maar ‘gewone’ treinen, waardoor de reis naar Parijs geen 3,5 maar 6,5 uur zal duren.

Op 15 november jl. deed GreenCityTrip opentoegangsmeldingen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de passagiersdiensten Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week). “De beoogde startdatum voor deze diensten is 1 januari 2026 of zoveel als eerder mogelijk, maar niet eerder dan 1 mei 2024”, meldt de ACM. Ook op de andere routes zet GoVolta geen hogesnelheidsmaterieel in, waardoor de reis naar Berlijn vanuit Amsterdam 8 uur gaat duren, tegen 6 uur bij concurrenten NS en Deutsche Bahn.

‘EasyJet van het spoor’

GoVolta is een merknaam en valt onder het reeds bestaande vervoersbedrijf GreenCityTrip. Dit bedrijf is opgericht door Hessel Winkelman en Maarten Bastian. Ze noemen zich volgens de Volkskrant graag het ‘Easyjet van het spoor’, gezien de prijs-kwaliteitverhouding. Een standaard zitplek tweede klas moet straks minder dan 10 euro kosten en daarmee zou GoVolta 70 procent goedkoper zijn dan Eurostar. “We leasen tweedehands materieel, dat scheelt al meer dan de helft in kosten”, vertelt Wisselman tegen de krant. “Bovendien reizen we één keer per dag, dus we verwachten dat de reizen goed volgeboekt zijn. Met een hoge bezettingsgraad zijn je kosten lager.” De tickets naar Parijs met GoVolta zijn vanaf begin 2024 te koop, verwacht de aanbieder.

GreenCityTrip valt op haar beurt weer onder Flywise Travel B.V., een reisorganisatie die opereert onder de handelsnamen Verrassingstickets.nl, Flywise.nl en Surprisecitytrip.com. GreenCityTrip legt zich toe op nachttreinen, waarbij met samenwerkt met reisorganisatie TUI. GreenCityTrip startte op 15 oktober 2021 met treinen naar zes bestemmingen: Praag, Wenen, Innsbruck, Milaan, Venetië en Verona. In maart van dit jaar kondigde GreenCityTrip nog een uitbreiding aan van het aantal bestemmingen. Het is de bedoeling van de organisatie om in 2026 op niet minder dan 24 routes door Europa te rijden. Zo wordt er ook gedacht aan Kopenhagen-Praag en Parijs-Berlijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl