TERUG OP NIVEAU

Locov positief over plannen NS voor 2025, kritisch op IC Brussel

NS
Het Locov is positief over de 1600 extra treinen die NS wil laten rijden vanaf 2025. Daan Kloeg / Shutterstock

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) is overwegend positief over de plannen van NS voor 2025. In die plannen, die kortgeleden werden gepresenteerd, spreekt NS de ambitie uit om een groot deel van de stopgezette verbindingen weer te reactiveren. Een kritische noot heeft het Locov wel over een nieuwe snelle verbinding met Brussel.

NS maakte in februari bekend dat er vanaf volgend jaar 1600 extra treinen moeten gaan rijden. Daar zitten vooral ook verbindingen tussen die eerder werden afgeschaald – het Locov zegt “verheugd” over het herstel daarvan te zijn. Locov laat zich daarnaast positief uit over “goede voorstellen om extra treinen te rijden aan de randen van de dag” en “om sommige verbindingen te versnellen”.

Het Locov zegt er van overtuigd te zijn dat de wijzigingen die NS wil doorvoeren zal bijdragen aan het herstel van het aantal reizigers naar het nieuwe van voor de coronapandemie, daaraan toevoegend: “Het is een goede basis voor verdere groei in het aantal reizigers, niet alleen bij NS maar ook bij het openbaar vervoer in de regio”. Daarbij doelt het Locov naast de trein ook op de bus, tram en metro.

België

Het Locov laat zich in het advies wel kritisch uit over de voorgestelde verbindingen met BelgiĂ«. NS wil bijvoorbeeld vol inzetten op een snelle intercity naar Brussel, maar het Locov vraagt zich af of NS de financiĂ«n niet beter kan steken in verbeteringing van het bestaande treinnetwerk tussen Nederland en BelgiĂ« en in BelgiĂ« zelf. Locov noemt het vervallen van de binnenlandse sneltrein in BelgiĂ« (tussen Antwerpen en Brussel) dan ook een “onwenselijke verslechtering”.

Reizigersvereniging Rover noemt op haar website als oplossing om de beoogde intercity naar Brussel samen te voegen met de binnenlandse Belgische trein naar Charleroi. Rover somt daarbij als voordeel op dat de trein dan geen stations hoeft over te slaan, terwijl ook de reistijdwinst van veertig minuten blijft behouden.

Spoorboekje op orde

In 2023 was het Locov minder positief over de ambities van NS met betrekking tot de huidige dienstregeling. De organisatie was toen van mening dat de inzet van zo’n extra 1800 treinen bij lange na niet genoeg is om het spoorboekje weer volledig op orde te krijgen. Met de geplande toevoeging van nog eens 1600 treinen in 2025, denkt het Locov dat NS vanaf volgend jaar weer nauwkeurig dicht in de buurt komt van de dienstregeling zoals die ook was voor de coronapandemie.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl