Jaarverslag

Ministerie en NS in gesprek over mogelijke boete punctualiteit HSL

HSL
Een Intercity Direct op de HSL-spoorlijn tussen Amsterdam en Breda. Andre Muller / Shutterstock

De punctualiteit van de treinen op de HSL zakte het afgelopen jaar hard door de met het kabinet afgesproken bodemwaarde, zo blijkt uit het jaarverslag van NS. Of dat leidt tot een boete, is nog niet duidelijk, zei president-directeur Wouter Koolmees van de vervoerder dinsdag bij de presentatie van de cijfers.

Op de Hogesnelheidslijn (HSL) ging de punctualiteit hard onderuit, onder andere door de snelheidsbeperking ter hoogte van Rijpwetering. De punctualiteit bedroeg slechts 73,6 procent, ver onder de bodemwaarde van 82,1 procent.

In de concessievoorwaarden is vastgelegd dat het kabinet sancties kan opleggen als NS de afgesproken bodemwaarden niet haalt. “Of ik dat ga doen, hangt af van de jaarverantwoordingen, die ik uiterlijk 1 maart 2024 ontvang”, schreef staatssecretaris Vivianne Heijnen daarover vorige maand in antwoord op Kamervragen.

Koolmees zegt nog niets van de bewindsvrouw gehoord te hebben over een boete. “We zijn in overleg met het ministerie daarover, maar het is complex. Er zijn namelijk externe oorzaken aan te wijzen waardoor het heel moeilijk is om oorspronkelijke dienstregeling te halen.”

Snelheidsbeperkingen

Volgens de NS-directeur liggen drie factoren ten grondslag aan het gebrek aan punctualiteit. Zo wees hij dinsdag op de snelheidsbeperkingen, die begin bovendien dit jaar verder zijn uitgebreid, en werkzaamheden rond Rotterdam-Centraal en Schiphol. “De derde factor is een hand in eigen boezem. Dat is ons eigen materieel, dat te weinig is en bovendien verouderd, waardoor de betrouwbaarheid onder druk staat.”

Op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam kan de NS sinds maandag een trein per uur minder inzetten. Door een leveringsprobleem zijn er minder nieuwe treinen, de oudere hebben veel onderhoud nodig. Ook is er een snelheidsbeperking op het traject en zijn er werkzaamheden bij Schiphol. De NS kiest ervoor om minder treinen in te zetten om de betrouwbaarheid van beloofde reistijden zo hoog mogelijk te houden, aldus de vervoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group