Vertraagde treinen

Staatssecretaris hekelt slechte prestaties ProRail en NS

Beeld: Vivianne Heijnen
De staatssecretaris op het perron. Foto ter illustratie Ministerie van IenW

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen is ontevreden dat er in 2023 meer treinen zijn vertraagd. De prestaties ‘moeten omhoog’, en zo niet kan zij sancties opleggen. “Ik vind het vervelend dat de reiziger met deze prestaties te maken krijgt.

Dat schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen. Heijnen is nu in gesprek over de maatregelen die NS en ProRail treffen om hun punctualiteitscijfers te verbeteren. Als de bedrijven de afgesproken bodemwaarden niet halen, kan zij sancties opleggen. Dat ligt vast in de concessie. “Of ik dat ga doen, hangt af van de jaarverantwoordingen, die uiterlijk 1 maart 2024 ontvang.”

Dit jaar zullen er naar verwachting verschillende “uitdagingen op het spoor” zijn die zullen leiden tot nieuwe vertragingen. Heijnen noemt de werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Ook beginnen in november de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute, die tachtig weken zullen duren. “Goederentreinen rijden in deze periode met name via de Brabantroute, waardoor de bufferruimte uit de dienstregeling verdwijnt.”

Volgens Heijnen zeggen NS en ProRail dat zij doorlopend werken aan de verbetering van de uitvoering van de dienstregeling. “NS zet daarbij in op werving en opleiding van technisch personeel, waardoor meer materieel kan worden ingezet. Ook zijn er extra verkeersleiders op de post Eindhoven, zodat er meer personeel zijn om de situatie op het spoor te monitoren en daarop in te spelen.”

Hoofdrailnetconcessie

Volgens Hidde Heutink (PVV) dragen de punctualiteitscijfers niet bij aan het vertrouwen in de nieuwe hoofdrailnetconcessie, die op 26 december aan de NS is gegund en ingaat in 2025. Heijnen belooft dat zij gaat inzetten op “herkenbare, betrouwbare en kwalitatief goede dienstverlening” in de nieuwe concessie.

Vanaf die periode moet de NS ook beter presteren op het gebied van punctualiteit, aldus de staatssecretaris. Heijnen verwacht dat NS en ProRail lessen trekken uit de incidenten en er “alles aan zullen doen om de reizigers een zo goed mogelijk vervoersproduct te bieden”.

“NS en ProRail geven aan een betere balans te zoeken tussen de werkzaamheden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling en alles op alles te zetten om de afgesproken bodem- en streefwaarden te behalen”, zo besluit de staatssecretaris.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink

2 reacties op “Staatssecretaris hekelt slechte prestaties ProRail en NS”

U.S. Harshan The Black Boy 1995|08.02.24|20:39

Eigenlijk is het haar schuld dat NS en ProRail zo’n prestatie hebben. Ze bespaart enorm op hun. En haar partij is ook zo opgedeeld. Bijgevolg vindt ze niet erg dat de treinen vertragingen van minder dan 3 of meer dan 5 minuten mogen hebben. En voor haar mag nog steeds kortere treinen zijn en de internationale treinen onaantrekkelijk maken door ze in de toekomst niet meer naar Amsterdam-Centraal, maar naar Amsterdam-Zuid te laten rijden wat een negatieve impact zal hebben op het reizigersaantal.

asierts|25.01.24|07:23

Ik snap heel goed waarom de staatssecretaris dit vervelend vindt. Ze is er zelf immers bestuurlijk verantwoordelijk voor. Het opleggen van sancties is daarbij bewezen nutteloos, omdat het niks oplost. Het laat vooral zien dat het Ministerie hardnekkig faalt. Zij zien zelf niet eens in wat ze bestuurlijk fout doen – laat staan dat ze enig benul hebben hoe het beter kan. Dan faal je als bestuurlijk verantwoordelijke volledig. Waarvan akte.