5 procent minder ritten

HTM gekort op subsidie om afschalen diensten, gemeenteraad wil debat

HTM-tram in Den Haag. Shutterstock, oliverdelahaye

Het afschalen van de dienstregeling door HTM kan niet op de goedkeuring van concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) rekenen. Uit een raadsbrief blijkt dat de Haagse vervoerder 5 procent van de bus- en tramritten schrapt en dat wordt in mindering gebracht op de subsidie.

In zijn brief schrijft mobiliteitswethouder Arjan Kapteijn dat op dit moment per dag twintig tramdiensten en vijf busritten niet ingevuld kunnen worden, op een totaal van vierhonderd. HTM heeft het college laten weten dat afschaling noodzakelijk is om te voorkomen dat er “omgecontroleerde uitval” optreedt, met alle hinder voor reizigers van dien.

HTM kondigde woensdag aan dat de dienstregelingen voor tram en bus vanaf 11 en 16 maart worden uitgedund. Kapteijn schrijft dat zowel HTM als MRDH het met hem eens zijn dat de maatregel “betreurenswaardig is en niet passend bij het kwaliteitsniveau en de stimulering van het openbaar vervoer zij ook met mij nastreven”. MRDH is dan ook niet akkoord gegaan met de ingreep. De concessieverlener zal “de minder gereden kilometers verrekenen met HTM, dat wil zeggen in mindering brengen in de subsidie die aan HTM wordt verstrekt.”

HTM belooft wel “om specifieke keuzes te kunnen maken zodat de afschaling plaatsvindt op de trajecten en de tijdstippen waarop de minste reizigers hinder ondervinden”. Zo blijven de ochtend- en middagspits van de drukste tramdiensten ongemoeid en wordt de busdienst gedurende de week nauwelijks en in het weekend zeer beperkt uitgedund. Tramdiensten richting de kust blijven volgens de wethouder zeer frequent rijden en de strandexpres blijft mogelijk. Ook de terugkeer van de nachtbus eind april is volgens hem “niet in het geding”.

“Killing”

Hart voor Den Haag, de grootste fractie in de gemeenteraad, heeft in een reactie geen goed woord over de afschaling bij HTM. De maatregel is volgens de partij “killing voor het openbaar vervoer”. Fractievertegenwoordiger Damiën Zeller: “Het afschalen van het openbaar vervoer, het opheffen van tramhaltes en het keer op keer duurder maken van het OV, maken het openbaar vervoer zeer onaantrekkelijk. De wethouder moet nu alles uit de kast trekken om de vele bijstandscliënten in contact te brengen met de HTM om daar aan het werk te gaan als bus- en of tramchauffeur.” Ook kunnen gepensioneerden volgens Zeller verleid worden om weer aan werk te gaan in hun oude beroep.

Wethouder Kapteijn ziet voor de aanwas van nieuw personeel meer in de loonsverhoging van 23 procent, die onlangs werd afgesproken in de nieuwe cao. “Door de loonsverhoging loopt de werving van nieuw personeel beter dan voorheen”, schrijft hij. “Het opleidingstraject van een bus- of trambestuurder is echter intensief. Het duurt een enkele maanden voordat een bestuurder is opgeleid en ingezet kan worden op een bepaald traject. Ik heb aan HTM verzocht alles in het werk te stellen om de situatie snel te verbeteren, MRDH verzocht deze inspanningen te monitoren en mij te blijven informeren over relevante ontwikkelingen.”

De fractievoorzitter van GroenLinks Den Haag noemt de afschaling “vervelend”. “Mensen zijn afhankelijk van ov voor werk en leven”, constateert hij op X. GroenLinks heeft daarom samen met D66, Partij voor de Dieren en de fractie van ChristenUnie-SGP een debat aangevraagd over de problemen bij HTM.

Personeelstekort

HTM is niet de enige vervoerder die kampt met een personeelstekort. Dat zorgt in vrijwel het hele land regelmatig voor aanpassingen in de dienstregeling van treinen, bussen en trams. Eerder deze week werd duidelijk dat de Rotterdamse vervoerder RET 10 procent van de ritten schrapt. Ook busvervoerder EBS snijdt in een aantal concessies fors in het aantal ritten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group