Te krappe rij- en rusttijden

FNV: buschauffeurs in Twente ‘bijna overspannen’, stakingen dreigen

Hoofdkantoor van FNV in Utrecht
Het hoofdkantoor van FNV in Utrecht Shutterstock, PixelBiss

Buschauffeurs van Arriva in Twente zijn erg ontevreden en overwerkt. Dat stelt FNV. Volgens de vakbond hebben de chauffeurs te maken met te krappe rij- en rusttijden. Ook ervaren ze problemen met de nieuwe elektrische bussen, waar veel storingen mee zouden zijn. Als Arriva niet komt met betere roosters, dreigt FNV te gaan staken. Arriva belooft met een verbeterplan te komen.

Al sinds het moment dat Arriva het streekvervoer overnam van Keolis (10 december 2023), zijn er al zorgen over de roosters. Nog voordat de concessie goed en wel van start ging, was de lokale politiek bang dat er een arbeidsconflict zou ontstaan tussen de vervoerder en de chauffeurs.

Roofbouw

Die angst lijkt werkelijkheid te zijn geworden. De dienstregeling is inmiddels zo krap dat deze niet meer afgestemd lijkt te zijn op het in- en uitladen van passagiers, zo stelt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. “Sommige bussen komen daarom ook veel te laat of zelfs niet aan. Dat kan niet de bedoeling zijn en is natuurlijk onveilig.” Ook hebben de chauffeurs volgens Van der Gaag te weinig tijd om te pauzeren. “Veel chauffeurs zijn bijna overspannen door het jagen van halte naar halte. Door te blijven rijden plegen ze roofbouw op zichzelf.”

Daarnaast zouden er ook problemen zijn met de nieuwe elektrische bussen. “Er treden enorm veel storingen op als gevolg van het oplaadproces, dat niet goed schijnt te werken. Zo doen verwarmingen het niet en werken ook navigatie- en communicatiesystemen niet”, aldus FNV.

Aangepast dienstpakket

Arriva zegt sinds 7 januari met een aangepast dienstpakket te rijden, waar meer pauzes voor chauffeurs in zitten. Volgens de vakbond is daar echter nog niets van te merken. Verder meldt Arriva aan OVPro dat het bezig is met een verbeterplan en er al een aantal problemen zijn opgelost. “Het systeem waarmee bussen voorrang kunnen krijgen bij verkeerslichten werkt nu overal weer, behalve in Hengelo. Met die gemeente zijn we nog in overleg. Verder is het langzame optrekken van de nieuwe elektrische bussen opgelost.”

“We zijn er echter nog niet”, zegt Arriva daar direct bij. “We werken nog aan de openstaande punten en we blijven in gesprek met onze chauffeurs en de teammanagers. Wij zien natuurlijk ook het liefst een geoliede operatie waarin alles op rolletjes loopt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Laura Houtenbrink