Verhuizen

Dassenburcht hindert treinverkeer tussen Boxtel en Liempde

een dassenfamilie

Het treinverkeer tussen de Noord-Brabantse gemeenten Oisterwijk en Boxtel is sinds dinsdagmorgen ontregeld. De oorzaak: een dassenburcht.

ProRail heeft inmiddels een ontheffing bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aangevraagd om de burcht te mogen ‘verhuizen’. Dat doet de spoorbeheerder door vlakbij de bestaande burcht een kunstburcht te maken in de hoop dat het de familie Das aanspoort tot een verhuizing.

Dat aansporen gebeurt ook door de ingangen van de burcht dicht te maken, zodat de dassen zich niet meer ’thuis’ voelen en hun koffers beginnen te pakken. Vervolgens wordt begonnen met het voorzichtig uitgraven van de burcht, onder toeziend oog van een dierenarts, in geval er nog een das in de burcht wordt aangetroffen. Pas daarna kan het spoor worden hersteld en het treinverkeer weer worden hervat.

“Dit keer zit de dassenburcht in het spoortalud tussen Boxtel en Liempde”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van Der Cruysen. “Dassen graven graag gangen onder het spoortalud. Maar door deze gangen bestaat de kans dat het spoor gaat verzakken. Twee weken geleden kregen we deze nieuwe dassenlocatie in beeld. We hebben het spoor geïnspecteerd en de kans op verzakking van het spoor is aanwezig. Daarom heeft ProRail besloten de snelheid van het treinverkeer terug te brengen naar 40 kilometer per uur, om het treinverkeer veilig te kunnen laten rijden. Als gevolg hiervan is er minder treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven.”

“Op dit moment tellen we elf verschillende ingangen onder het spoor en houden we rekening met verschillende burchten”, aldus Van der Cruysen. “Vanaf het moment dat een dassenburcht wordt gesignaleerd, houden we deze scherp in de gaten en doen we ecologisch onderzoek om te kunnen volgen hoe de burcht zich ontwikkelt. Ook snoeien we de omgeving waar dat is toegestaan om deze minder aantrekkelijk te maken voor de das. Tegelijkertijd bereiden we een aanvraag voor om de burcht te mogen verwijderen. Omdat de das een beschermd dier is heb je hiervoor een ontheffing nodig van het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De ontheffing is op maandag 4 december aangevraagd en we zijn in goed overleg met het RVO over de te volgen procedure. Wanneer de ontheffing is verleend, kunnen we starten met het verwijderen van de dassenburcht.”

“Ondertussen houden we het spoor goed in de gaten door middel van inspecties en hebben we sensoren geplaatst om de situatie nauwkeurig te monitoren. We hebben actieve dassen ontdekt op deze locatie en de graverij neemt toe. We kunnen dan ook niet uitsluiten dat we aanvullende maatregelen moeten en het treinverkeer moeten stilleggen.”

Het feit dat de treinen nu met slechts 40 kilometer per uur over het spoor mogen rijden heeft gevolgen voor de dienstregeling. In elk geval tot en met vrijdag 8 december rijdt er één intercity per uur minder tussen Tilburg en Eindhoven. Dit heeft óók te maken met de werkzaamheden bij Emmerich waardoor goederenvervoer wordt omgeleid over de Brabantroute. Deze werkzaamheden zijn vrijdag aan het einde van de dag voorbij en treinen zouden dan weer allemaal moeten rijden, weliswaar nog steeds met een snelheidsbeperking.”

Reizigers van of naar Eindhoven, komende uit de richting Tilburg en Den Bosch, wordt aangeraden om voor vertrek de reisplanner te checken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl