Concessie

Zuid-Hollandse politiek verdeeld: mensenrechten opnemen in aanbesteding

Provinciehuis Zuid-Holland
Foto: Provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag. ANP / Hollandse Hoogte / Laurens Van Putten

De provincie Zuid-Holland neemt in aanbestedingen voor het openbaar vervoer geen eisen op met betrekking tot mensenrechten. Enkele partijen in de Provinciale Staten pleitten daar wel voor in een debat over de voorwaarden voor ov-concessie voor de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.

De motie van Partij voor de Dieren, SP en Volt kreeg echter geen meerderheid, al stemde de grootste coalitiepartij GroenLinks-PvdA wél voor (21-33). Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (openbaar vervoer) zei dat iedere ov-aanbieder die een bod wil doen, een gedragsverklaring moet aanleveren. Als die er is, kan een bedrijf niet uitgesloten worden.

Zwarte lijst

De indieners van de motie wilden dat bedrijven die mensenrechten schenden of banden hebben met zulke bedrijven worden uitgesloten van het aanbestedingsproces. Ze verwezen specifiek naar de regionale vervoersmaatschappij EBS. Dit Nederlandse bedrijf heeft een Israëlisch moederbedrijf, Egged, dat op een ‘zwarte lijst’ van de Verenigde Naties staat omdat het mensenrechten zou schenden in Palestijnse gebieden.

“We kunnen een dochter- of zusterbedrijf niet weren omwille van vermeende misstanden bij het moederbedrijf”, aldus Zevenbergen. “Dat is in strijd met het Nederlandse en Europese aanbestedingsrecht. Een vervoerder kan anders naar de rechter stappen en wint dan 100 procent zeker die zaak.”

De stichting Diensten en Onderzoek Centrum Palestina, die zich inzet voor de Palestijnse belangen, riep Zuid-Holland eerder dit jaar al op EBS uit te sluiten voor een aanbesteding in het noorden van de provincie. Het bestuur deed dit niet, omdat daar geen juridische grond voor was. De keuze viel op Qbuzz als verlener van het openbaar vervoer in dit gebied.

Beleidskader

De nieuwe ov-concessie voor de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee gaat eind 2025 in. De provincie stelde woensdag het beleidskader vast, met de uitgangspunten waar het busvervoer in dit gebied aan moet gaan voldoen. Moties om de bussen in de spits twee in plaats van één keer per uur te laten rijden naar kleinere kernen en om het dorpje Herkingen op werkdagen toch ook mee te nemen in de route, werden met een meerderheid van de stemmen aangenomen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP