‘Geslaagde eerste editie van de Nederlandse Raildagen’

De trein van Connexxion is tot eind dit jaar te bewonderen op het spoor tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.
De trein van Connexxion is tot eind dit jaar te bewonderen op het spoor tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Foto: Sander van Vliet/ProMedia. ProMedia/ Sander van Vliet

Afgelopen weekend vond de eerste Nederlandse editie van de Raildagen plaats. Op vrijdag 15 september werd het tweedaagse evenement, dat volledig in het teken stond van werken in de spoorsector, afgetrapt op twee verschillende locaties. In de koninklijke wachtkamer op station Den Haag Holland Spoor gaf NS-directeur Wouter Koolmees acte de présence en tegelijkertijd mocht Peter Boom, bestuurslid bij Railforum, de feestelijkheden aftrappen in het Railcenter in Amersfoort.

Op zo’n vijftig locaties door heel Nederland toonden diverse spoorgerelateerde bedrijven hun producten en diensten aan geïnteresseerden. Twee dagen lang waren er uiteenlopende presentaties te zien. SpoorPro was zowel bij de opening op station Den Haag Holland Spoor als in het Railcenter in Amersfoort aanwezig. In Den Haag opende NS-topman Wouter Koolmees de Raildagen, die volgens hem “na een paar jaar ellende” een scharnierpunt vormen voor de afslag naar betere tijden. “Ook NS heeft issues en ook wij hebben moeten afschalen vorig jaar”, begon Koolmees zijn betoog. “Maar, NS is bedreven binnen de deelsector en NS is ook onderdeel van de oplossing.”

Volgens Koolmees zijn er in het afgelopen eerste halfjaar 466 hoofdconducteuren en 120 machinisten aangenomen bij NS. “Die doen nu allemaal hun opleiding binnen NS. Aan het einde van dit jaar, begin volgend jaar, zijn deze nieuwe medewerkers als het goed is allemaal operationeel.” Koolmees denkt dat – na een periode van personeelskrapte – de vacatures langzamerhand weer grotendeels ingevuld kunnen worden. “Een organisatie zoals de Raildagen kan mensen net dat extra zetje geven om te kiezen voor onze mooie sector.” Koolmees wijst er wel op dat het aantrekken van nieuw personeel een uitdaging blijft in strijd met de vergrijzing. “Een derde van ons personeel is boven de 25 jaar. Dat betekent dat we nu al moeten gaan nadenken over hoe we in de toekomst een goed begeleide werkplaats kunnen aanbieden.”

Vivianne Heijnen

Eigenlijk zou staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ook bij de opening van de Raildagen aanwezig zijn. Om die reden was er namelijk zelfs een tweede opening, gelijktijdig met de opening in Amersfoort, geregeld in Den Haag, om de hoek van Heijnens eigen ministerie. Echter schitterde de staatssecretaris in afwezigheid. De officiële lezing van haar absentie was een drukke agenda in aanloop naar Prinsjesdag, vier dagen later. Christel Mourik, secretaris-directeur bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en voorzitter bij Railforum, vatte de afwezigheid van de staatssecretaris knipogend samen als “een rare keuze van prioriteiten”. De woorden van Mourik konden rekenen op gelach en applaus van de aanwezigen, inclusief een instemmende NS-directeur Koolmees.

Railcenter

In Amersfoort werden de Raildagen onder grote belangstelling geopend in het bijzijn van grote partijen waaronder Royal Haskoning, Arcadis, Volkerrail, Asset en Alom. Er werd afgetrapt met een korte speech van wethouder Tyas Bijlholt (D66, gemeente Amersfoort), die verklapte dat het zijn droom is om ooit eens iets in de spoorsector te doen. “Mijn vader werkte bij de NS, dat leek mij fantastisch. Het spoor is fascinerend. Ik ben er trots op dat we juist in Amersfoort het startschot van deze dagen mogen geven. We zijn als stad druk bezig met de mobiliteitstransitie, waarbij we inzetten op een lager autogebruik en meer OV, waaronder de trein.”

Volgens Bijlholt is het essentieel dat de spoorsector zich blijft ontwikkelen. “En daar zijn mensen voor nodig”, benadrukte de wethouder. “Het zou mooi zijn als we dankzij deze dagen, maar ook op andere manieren, voor meer verbinding kunnen zorgen tussen de sector en het Amersfoortse onderwijs op onze MBO en HBO scholen.”

De woorden van Bijlholt werden bevestigd door de andere sprekers, waaronder Peter Boom van RoyalHaskoningDHV en Railforum. “We hebben mensen nodig voor het ontwerpen en werken aan het spoor. Ik ben er trots op dat we als bedrijven dit gezamenlijk hebben opgetuigd. De trein is een belangrijk vervoermiddel in de energie- en mobiliteitstransitie die we willen bewerkstelligen”, aldus Boom.

Succesvolle eerste editie

Corina de Jongh, mede-organisator van de Raildagen en directeur bij Railforum, spreekt van een succesvolle eerste editie. “Bijna alle locaties ontvingen honderden bezoekers per dag, met enorme uitschieters, zoals bij Alstom op zaterdag. Daar waren ruim 1400 geïnteresseerden op afgekomen.” Volgens De Jongh werden de Raildagen door een gevarieerd publiek bezocht. “Naast treinliefhebbers en families waren er ook veel mensen die op zoek zijn naar een stageplaats of baan”, concludeert De Jongh die, mede vanwege het mooie weer, zelfs spreekt van een “festival-achtige sfeer”.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Luberto van Buiten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl