Provinciale Staten

Limburg overweegt opnieuw hogere uitgaven voor Maaslijn

Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld bij te gaan leggen voor de veelbesproken Maaslijn. In de Provinciale Staten van Limburg was vrijdag een meerderheid voor een voorstel daartoe. Wel uitten Statenleden onvrede over het feit dat nog steeds niet duidelijk is of het Rijk meer gaat meebetalen.

De provincie wil de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen moderniseren. De trein rijdt nog op diesel en over een enkel spoor. Het project om de verouderde treinverbinding aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Extra treinen hadden in 2020 al moeten rijden. Vanwege onder meer de schaarste aan materieel door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar de aanbesteding uitgesteld. Inmiddels staat de oplevering van het project voor eind 2027 gepland.

Eerder eisten Provinciale Staten al dat de Maaslijn een Rijksproject wordt en dat het Rijk dus ook alle extra kosten rond de Maaslijn gaat betalen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt, geeft Gedeputeerde Staten toe, verwijzend naar de val van het kabinet deze zomer.

Vertraging

Aan Provinciale Staten zijn twee opties voorgelegd door Gedeputeerde Staten. De provincie kan afwachten tot er een nieuwe deal met het Rijk ligt. Dat zal dan wel leiden tot minimaal een jaar extra vertraging en sowieso extra kosten, bijvoorbeeld omdat er nog langer met dieseltreinen gereden moet worden die steeds verder verouderen.

Voor de tweede optie lijkt nu een meerderheid te bestaan. In dat scenario maakt de provincie zelf al extra geld vrij, zodat ProRail door kan met de aanbesteding. Het gaat om een bedrag van 1,34 miljoen euro per jaar. Hoe hoog de extra kosten uiteindelijk zullen oplopen, blijft onduidelijk. De kosten voor het project werden eerder al geraamd op 300 miljoen euro.

Kritiek

Tijdens de vergadering vrijdag hadden meerdere Statenleden kritiek op het feit dat het de provincie maar niet lukt om de extra kosten door het Rijk te laten betalen. Sowieso klonk er frustratie door over de oplopende kosten van het project en alle vertraging. SP-fractievoorzitter Jorge Wolters Gregório “is inmiddels de tel kwijt” als het gaat om het aantal keren dat hier al over gesproken is op het gouvernement. Aleida Berghorst, fractievoorzitter van de PvdA, noemde de Maaslijn “het grootste probleemdossier van deze provincie”. De PVV leek evengoed de enige partij die expliciet tegen het opnieuw trekken van de portemonnee is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer

2 reacties op “Limburg overweegt opnieuw hogere uitgaven voor Maaslijn”

Pat Rick|18.09.23|10:43

Dus zo snel mogelijk in gang zetten, want hoe langer dit wordt uitgesteld, hoe duurder het wordt. En de reiziger blijft de dupe, terwijl men vrolijk verder blijft vergaderen.

Gebruik de vertraging om het 2 scenario’s van batterijtreinen uit te werken:
– wel de spoorverdubbeling (dit zijn maar een paar stukjes)+ geen elektrificatie (moet makkelijk te achterhalen zijn obv uitsplitsing huidige ontwerpen)
– volledige spoorverdubbeling (kan gemaakt worden obv extrapolatie) + geen elektrificatie

Pat Rick|15.09.23|16:43

De kosten lopen op. In de jaren 80 zou verdubbeling en elektrificatie 250 miljoen gulden hebben gekost, ofwel 115 miljoen Euro. Nu kost elektrificatie en een paar hele kleine stukjes dubbelspoor minstens het drievoudige. Infrabel kan elektrificeren voor 1,2 miljoen per km, dus zou pure elektrificatie voor de Maaslijn onder de 100 miljoen komen, maar voor dat bedrag komt ProRail niet naar Limburg afzakken