Spitsheffing

Rover verwerpt NS-plan over spitstarieven: ‘Reizigers al genoeg gestraft’

Overvolle trein
Volle trein tijdens de spitsuren. ProMedia/Sander van Vliet

Rover voelt niets voor het plan van NS om vanaf 2026 de spits nog eens flink duurder te maken. De reizigersvereniging wijst erop dat er nu al een verschil bestaat tussen spits- en daltarieven. Tevens stelt Rover dat het belangrijk is, dat de trein de komende jaren een aantrekkelijker alternatief wordt voor de auto.

NS-topman Wouter Koolmees stelde zaterdag in een interview met de Volkskrant, dat de trein tientallen procenten duurder zou moeten worden in de spits. “Het wordt te vol”, zei hij daarover in het interview. Duurdere spitskaartjes en goedkopere tickets in de daluren, zouden ervoor moeten zorgen dat reizigers hun reisgedrag veranderen.

Rover heeft echter weinig vertrouwen in het plan. “Er zijn nu al allerlei voordelige dalurenabonnementen waarmee de rustige uren financieel aantrekkelijker zijn dan de spits”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers worden in de spits al genoeg gestraft met overvolle treinen. Een leraar kan nu eenmaal niet kiezen hoe laat hij voor de klas komt staan. Met nog duurdere tickets tref je de mensen die hun werktijden niet zomaar kunnen aanpassen.”

Extra korting

De reizigersvereniging is van mening dat de trein voor iedereen betaalbaar moet blijven. Volgens Rover vraagt de klimaat- en woningbouwopgave, dat het gebruik van treinen en bussen juist moeten groeien. “Een extra korting in de rustige uren zou Rover daarom wél zien zitten. Daarnaast vinden wij dat er gesprekken gevoerd moeten worden met werkgevers en scholen, over het spreiden van les- en werktijden om de drukke spits te ontlasten”, zo besluit de reizigersvereniging.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

1 reactie op “Rover verwerpt NS-plan over spitstarieven: ‘Reizigers al genoeg gestraft’”

nano sgb|04.07.23|18:04

Ik vind dat de ns de prijzen zwaar omlaag mogen brenge . In Duitsland, Spanje enzo kost ov geen drol 10tje voor een retour zelfde afstand als rdam Adam. Hoezo kan het in het buitenland wel maar in nl niet, ipv maken we het nog duurder. En spanje en Duitsland zijn net zo duur als Nederland. Dus als het daar kan kan het hier ook