Blue Amigo: veer Rozenburg-Maassluis failliet
Blue Amigo heeft faillissement aangevraagd voor de veerverbinding tussen Rozenburg en Maasssluis. Volgens Blue Amigo weigert de provincie bij te springen om de verlieslatende veerverbinding in de vaart te houden. ‘Provincie Zuid-Holland houdt de uitvoerder van het Veer Maassluis- Rozenburg, haar reizigers, medewerkers en leveranciersmaandenlang aan het lijntje. Het doek is gevallen’, zegt Blue Amigo in een persverklaring.
Blue Amigo verzorgde sinds eind 2019 het veer tussen Rozenburg en Maassluis. Volgens het bedrijf zijn er toen afspraken met de provincie en het Verenfonds gemaakt om nieuwe schepen te laten bouwen. Corona en de oorlog in Oekraïne hadden volgens Blue Amigo zware impact op het financiële rendement van het veer.
‘Sinds medio 2021 hebben partijen de focus verlegd naar een alternatief om het veer rendabel te krijgen op de lange termijn. Partijen waren het erover eens dat de enige optie het volledig renoveren van de Staeldiep (bestaande schip) was en er tot de renovatie gevaren zou worden met de Blankenburg, die helaas eind 2022 ook is uitgevallen.’
Vanaf dat moment zijn er door Blue Amigo diverse alternatieve scenario’s uitgewerkt. ‘Lange tijd heeft de provincie de indruk gewekt dat ook zij een alternatieve oplossing wenste en hebben wij vertrouwen gehad er met elkaar uit te komen. Vorige week heeft de Provincie aangegeven geen aanvullende subsidie te willen verstrekken, ondanks de eerder gemaakte afspraak om de problemen met elkaar op te lossen.’
AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV vallen onder de merknaam Blue Amigo. Het faillissement beperkt zich tot Aqua Swets Veren BV en Aqua Swets VMR BV en heeft alleen effect op het Veer Rozenburg-Maassluis en niet op de andere Blue Amigo diensten zoals de Waterbus.
Reactie CNV
CNV Vakmensen laat in een persbericht weten geen begrip te hebben voor het faillissement. “Het afgelopen jaar heeft het bedrijf er een warboel van gemaakt”, zegt CNV-onderhandelaar Evert-Jan van de Mheen. “Nu verliezen ongeveer 25 mensen hun baan daardoor. Het is heel triest.”
Dit artikel verscheen eerder op Schuttevaer.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?