Strenge regelgeving

ProRail wil uitzondering op bouwregels stikstof, kwart spoorprojecten onder druk

ProRail-directeur John Voppen
ProRail-directeur John Voppen geeft voorafgaand aan de perspresentatie van de jaarcijfers een rondleiding over het bouwproject Spoorzone Ede bij station Ede-Wageningen. ProMedia / Jeroen Baldwin

ProRail wil worden uitgezonderd van de strenge bouwregels met betrekking tot stikstof en langdurende procedures. De spoorbeheerder vraagt daarom om een uitzonderingspositie voor bepaalde regels. Volgens ProRail staat zelfs een kwart van de spoorbouwprojecten onder druk door de strenge regelgeving. ProRail maakte deze wens, die dwars tegen het beleid van het kabinet ingaat, bekend tijdens de jaarlijkse persconferentie van de jaarcijfers, waar SpoorPro ook aanwezig is.

ProRail zegt dat het niet alle bouwprojecten kunnen worden uitgevoerd omdat er te strenge regels zijn rond stikstof. Het bedrijf wil verder af van de strenge regelgeving waar het tegenaan loopt bij het opheffen van overwegen. Daarnaast wil ProRail dat er wordt gekeken hoe de problemen met dassen die schade veroorzaken aan spoordijken efficiënter kan worden aangepakt. Zo duurt het vaak lang voordat er een ontheffing wordt gegeven voor het uitgraven van dassenburchten.

Voppen zegt dat een kwart van de spoorprojecten na 2025 onder druk staat door de strenge regelgeving. Ook materiaal- en personeelstekort zorgen ervoor dat bijna 25 procent van de geplande bouwprojecten onder druk staan. ProRail schat in dat de vertragingen ontstaan in de periode tussen 2025 en 2029.

ProRail-directeur John Voppen noemt de nu geldende regels veel te streng. Hij zegt dat spoorprojecten die moeten bijdragen aan verduurzaming in de knel komen. “Het is noodzakelijk dat er beleid komt om duurzame projecten op korte termijn tot uitvoering te laten komen. Denk hierbij aan ruimere normen tijdens de bouwfase”, aldus Voppen op de persconferentie van de jaarcijfers van ProRail, die dit jaar wordt gegeven in de Spoorzone Ede, bij station Ede-Wageningen.

Voppen, die met zijn uitspraken nadrukkelijk met een schuin oog naar het kabinetsbeleid en de strenge regelgeving kijkt, noemt de trein de meest duurzame vorm van gemotoriseerd transport. “Zo leveren wij onze bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot en dragen we bij aan het behalen van de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs”, aldus Voppen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl