Zzp’ers vragen btw op zakelijke OV-ritten vaak niet terug
Een op de drie zzp’ers die zakelijk reist met het openbaar vervoer, vraagt de betaalde btw niet terug. Dat komt voornamelijk doordat ze niet weten dat ze hier recht op hebben. Ondernemers die de btw niet terugvragen, laten gemiddeld zo’n 260 euro per jaar liggen. Dat blijkt uit onderzoek van Knab onder ruim 800 zzp’ers.
Uit het onderzoek blijkt dat twee op de tien zzp’ers de trein, bus, tram of metro pakken voor hun zakelijke ritten. Dat doen ze vooral om naar hun opdrachtgevers of klanten te reizen. Het gaat om gemiddeld vier uur per week.
“Vier uur openbaar vervoer per week, kost je al gauw zo’n 60 euro. Daarvan is 5 euro btw”, zegt Oskar Barendse, financieel expert bij Knab. “Dat klinkt als een klein bedrag, maar op jaarbasis is dit wel 260 euro. Elk jaar weer. Bijna elke ondernemer weet dat die zijn zakelijke reiskosten – minus de btw – mag aftrekken van de winst. Maar dat je die betaalde btw meestal ook kunt terugvragen, is blijkbaar veel minder bekend.”
Btw terugvragen
De 9 procent btw die op het OV-kaartje zit, mogen zzp’ers verrekenen bij hun btw-aangifte zolang het niet om woon-werkverkeer gaat. Bovendien mag je de gehele ritprijs – minus de betaalde btw – aftrekken van je belastbare winst. Op die manier betaal je dus ook nog eens minder inkomstenbelasting.
“De rit die een kunstenaar maakt om naar z’n eigen atelier te gaan, is woon-werkverkeer. Die kosten mag je dus niet aftrekken. Maar de rit die een ICT’er maakt om op het kantoor van de opdrachtgever te gaan programmeren is geen woon-werkverkeer. Dat is gewoon een zakelijke rit, waarvan je de kosten dus mag aftrekken van je winst en de betaalde btw mag terugvragen.”
Weinig zakelijke reisuren
8 procent van de ondervraagden – die er wel recht op hebben – vraagt de btw niet terug omdat ze de regel niet kennen. Nog eens 5 procent vraagt de btw om andere redenen niet terug. Bijvoorbeeld omdat ze het te veel moeite vinden, aangezien de Belastingdienst dan wel een rittenregistratie verlangt.
Zzp’ers die hun betaalpas gebruiken om in- en uit te checken, kunnen via de website van OVpay hun rittenregistratie inzien. Een uitdraai hiervan kunnen ze als bewijsstuk indienen, mocht de Belastingdienst ze hierop controleren. Daarmee is het argument dat het te veel moeite kost om een goede rittenregistratie bij te houden ook definitief verleden tijd.
Uit het onderzoek van Knab blijkt ook dat ondernemers weinig zakelijke uren doorbrengen in het openbaar vervoer. 4 procent van de zakelijke reisuren speelt zich af in het OV. De auto is het meest dominant, maar liefst 85 procent van de reisuren brengt de ondernemer door in een auto. Dat kan een auto van de zaak of een privéauto zijn. 7 procent van de zakelijke reisuren brengt de zzp’er door op de fiets.
Lees ook:
- Tweede Kamer wil versoepeling fiscale regeling OV-abonnementskosten
- NS verhoogt prijzen: “Trein wordt ten opzichte van de auto goedkoper”
- Vijf vragen over inchecken met een betaalpas in het openbaar vervoer
- Reisproduct stopt in de toekomst automatisch als student niet meer studeert
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?