Werkdruk

Cao-onderhandelingen Arriva, Keolis en Qbuzz gestart: “De mensen zijn echt ontevreden”

Arriva trein op het station in Leeuwarden. Foto: Sander van Vliet/ProMedia

De onderhandelingen voor de cao Multimodaal Vervoer zijn gestart. Een nieuwe cao is hard nodig want de problemen bij het treinpersoneel van Arriva, Keolis en Qbuzz stapelen zich op. De werkdruk is gigantisch, werknemers krijgen nauwelijks verlof, zijn ontevreden en krijgen minder betaald dan de NS-collega’s die al wel onder een nieuwe cao vallen. “Mensen doen hetzelfde werk en willen gewoon hetzelfde verdienen”, zegt VVMC-onderhandelaar Wim Eilert

Het eerste loonbod van de werkgevers is uitermate slecht. “Anders kan ik het niet noemen”, zegt Eilert. “Zeker ook daar waar het gaat over het loonbod. Dat ligt zo ver af van wat de bonden willen.”

De bonden hebben succes geboekt bij de cao onderhandelingen met de NS en verwachten ze hetzelfde resultaat voor de cao Multimodaal. “Bij de NS zie je nu dat er gewoon een mooie cao ligt met een goede loonparagraaf. Wij hebben aangegeven dat wij niet onder die cao gaan zitten. Mensen doen hetzelfde werk en willen gewoon hetzelfde verdienen.”

Problemen bij de vervoerders

Op de cao-onderhandelingen staat een grote druk van ontevreden werknemers. Alle vervoerders kampen met personeelstekorten en ziekteverzuim. De beschikbare werknemers moeten meer werken en moeten flexibeler zijn in hun werktijden om uitval op te vangen. Dat lukt zeker niet altijd. Arriva schrapte dit jaar al ruim 4400 treinen.

“Er is daar heel veel onvrede onder de mensen. In Limburg spreken de werknemers zich daar ook over uit. Die onvrede komt gewoon door een te hoge werkdruk en het niet krijgen van verlof.” Machinisten van Arriva klagen over de achterstallig onderhoud en beweren dat veiligheid bij het vervoersbedrijf laag in het vaandel staat, meldt 1Limburg.

Net als in Limburg melden steeds meer werknemers in het noorden van het land zich ziek. Volgens de machinisten klopt niks van de dienstregeling en is deze veel te ambitieus voor het aantal werknemers in dienst. De roosters worden daardoor steeds krapper. “We hebben niet vaak twee dagen achter elkaar vrij”, zegt een machinist tegen RTV Noord. “Bovendien zijn onze ritten zo dicht op elkaar gepland dat vertragingen opstapelen. Als ik bijvoorbeeld vertraging heb op mijn rit tussen Veendam en Groningen, vertrek ik te laat met mijn aansluitende trein naar Leeuwarden.”

Ook Keolis en Qbuzz kampen met dezelfde problemen. Het treinpersoneel van Keolis gaf in de media ook aan dat ze zich onveilig voelde in de treinen, nadat Keolis besloot één boa per trein in te zetten. Keolis is momenteel in gesprek met het treinpersoneel en hoopt een oplossing te vinden.

Qbuzz heeft problemen met de MerwedeLingeLijn. Het Reizigersoversleg heeft een brief opgesteld met klachten en stuurt die naar alle gemeentes aangrenzend aan de spoorlijn. “Eigenlijk al vanaf het begin maakt deze vervoerder een puinhoop van de dienstregeling. We zitten met een vervoerder die structureel bezig is het gehele openbaar vervoer in onze regio af te breken”, stelt bestuurslid Jan van den Hout namens het Reizigersoverleg regio Dordrecht.

Overstappen naar de NS

Een nieuwe cao kan veel van die problemen oplossen, zo stellen de vakbonden. Arriva-medewerkers stappen bijvoorbeeld al een hele poos over naar de NS. “Als Arriva eindelijk zorgt dat ze een goede loonparagraaf neerleggen, voorkomen ze dat misschien”, zegt Eilert. “Bij NS krijgen de werknemers een goed loon. Mensen gaan dan kijken en vragen zich af waarom ze dan bij Arriva zouden werken als ze beter kunnen verdienen bij de NS.”

Niet alleen de loonparagraaf is belangrijk bij de cao-onderhandelingen. De vakbonden willen ook aan de slag met de andere problemen bij de werkgevers. “De problemen komen gewoon door een te hoge werkdruk en het niet kunnen krijgen van verlof. Daar moeten ook afspraken over gemaakt worden. Als de werkdruk te hoog blijft en ze kunnen geen verlof opnemen, dan stappen mensen ook over naar een andere vervoerder.”

Stakingen zijn wat betreft Eilert zeker een optie als de werkgevers niet met een goed aanbod gaan komen. “Het is heel simpel: bij de NS hebben we zes of zeven stakingen nodig gehad om een goed resultaat af te dwingen. Als dat bij de cao Multimodaal nodig is, zullen we dat ook doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.