extra treinen en bussen

Grand-Prix gekte: 330.000 fans moeten zonder auto naar Zandvoort

Max Verstappen rijdt langs een volle tribune supporters in Zandvoort. Foto: ANP/Remko de Waal.

Maar liefst 110 duizend bezoekers reizen dit weekend elke dag af naar Zandvoort om Max Verstappen en andere Formule 1-coureurs over het circuit te zien racen. Een enorme uitdaging om al deze mensen zonder opstoppingen in en uit Zandvoort te krijgen, en dan moet dat ook nog eens op een duurzame manier. Connexxion en NS spelen een cruciale rol in het verkeersnetwerk aankomend weekend.

De verkeerstechnische plannen van de eerste editie van de Formule 1-race in Zandvoort kreeg volop lof. De verwachte logistieke chaos en verkeersdrukte viel alleszins mee. De (deel) fiets bleek een onverdeeld succes en ook de extra NS-treinen hielpen mee om de bezoekerstroom te kunnen transporteren. Afkijken van vorig jaar gaat toch niet helemaal. De logistieke uitdaging is dit jaar misschien wel dubbel zo groot. Vorig jaar konden door de coronabeperkingen 65 duizend mensen per dag naar Zandvoort. Dit jaar zijn dat er bijna dubbel zoveel, maar liefst 110 duizend.

‘Sea of orange’ op de tribune tijdens de Grand Prix.

Autoluw

Roy Hirs, de bedenker van het mobiliteitsplan van Zandvoort ziet de auto als probleem. Auto’s zijn natuurlijk inefficiënt. Daar kunnen maximaal vijf mensen in, terwijl het een aanzienlijke ruimte inneemt op de weg. Auto’s worden daarom geweerd van het grote evenement in Zandvoort in het weekend van 2, 3 en 4 september, alleen genodigden en relaties die toestemming hebben kunnen met de auto komen.

“We sluiten Zandvoort grotendeels af voor auto’s”, legt Hirs uit. “Alleen bewoners en mensen die toestemming hebben, zoals het personeel van de Formule 1-organisatie, mogen met de auto komen.”

De parkeerplekken voor speciale genodigden is ten opzichte van vorig jaar afgenomen met vijf procent. Totaal zijn er nu zo’n 4660 parkeerplekken beschikbaar voor vips. Ter vergelijking: als alle 110 duizend mensen zich met vijf personen verdelen over auto’s, dan zouden 22.000 parkeerplekken beschikbaar moeten zijn.

Vorig jaar waren er nog zo’n 3.500 parkeerplekken voor bezoekers op een parkeerplaats in Beverwijk. Vanaf die parkeerplaats reden pendelbussen. In de huidige editie verdwijnt deze parkeerplaats. “Maar twee procent van de bezoekers maakte gebruik van deze parkeerplaats. Nu wordt dat dus nul.”

Hoe gaan al die overige reizigers dan naar Zandvoort? Zonder beschikbare parkeerplekken voor bezoekers zullen veel Formule 1-fans een deel van de reis met de auto afleggen, maar de zogenoemde ‘last-mile’ zal dan met alternatief openbaar of deelvervoer zijn. Daarnaast verwacht de organisatie nog meer mensen die de route volledig met openbaar vervoer of een deelfiets afleggen.

Alternatief vervoer

Hirs schat dat grofweg een derde van de bezoekers met de fiets of bromfiets naar het circuit gaat en ook een derde zal naar verwachting met de trein komen. De NS heeft besloten om net als vorig jaar flink extra treinen te rijden. NS maakte eerder bekend dat tijdens het Formule 1-weekend elke vijf minuten een trein naar Zandvoort rijdt. Dat gaat zelfs ten koste van treinen naar het ArenA-gebied, waar veel om te doen is.

De overige bezoekers komen onder meer met elektrische bussen van Connexxion, deelscooters of met touringcars die vanaf 240 opstapplaatsen door Nederland vertrekken. Ook zal een deel wandelen, omdat ze in de buurt wonen of overnachten op de camping van het evenement.

Connexxion zet tien tot twaalf bussen per uur in; iedere vijf minuten rijdt een bus vanaf regio Amstelland Meerlanden (onder andere Haarlemmermeer, Amstelveen en Amsterdam) en Haarlem-IJmond direct naar het circuit van Zandvoort. Bij de uitstaphalte is het nog 250 meter lopen naar het circuit. De buslijn 356 rijdt op zaterdag en zondag zelfs direct door naar de ingang van het circuit. Op alle drie de dagen rijdt buslijn 300 vanaf Haarlem Station ook door naar de hoofdingang.

Volgens Hirs omarmen bezoekers van de Dutch GP langzamerhand de duurzame bereikbaarheid. “Dat vind ik heel mooi. Vooral die ‘sea of orange’ die op de fiets door de duinen trekt, is zo mooi om te zien.”

Vader en zoon checken uit met een OV-chipkaart op Zandvoort onderweg naar de Formule 1.

Kritiek

Vorig jaar leidden beelden van mensenmassa’s in Zandvoort en op het circuit tot kritiek, onder meer vanuit de entertainmentsector. Zo mochten festivals zonder vaste zitplaats destijds maximaal 750 bezoekers toelaten door de coronamaatregelen, terwijl op het circuit tienduizenden mensen samenkwamen.

Om de bezoekers dit jaar zo goed mogelijk te spreiden zijn er twee extra loopbruggen gemaakt, legt Hirs uit. Bij het circuit zijn drie plekken waar tickets worden gescand en vervolgens kunnen mensen via vier routes het circuit betreden. Door een entertainmentprogramma, strandtenten en andere horecagelegenheden waar mensen mogelijk stoppen om wat te eten of drinken, hoopt de organisatie de bezoekers na afloop ook te spreiden. “Er is natuurlijk maar een bepaalde afvoercapaciteit, er kunnen niet meer treinen rijden dan nu het geval is, maar we proberen mensen zo lang mogelijk vast te houden”, besluit Hirs.

Dit onderwerp verscheen eerder bij zustervakblad Verkeersnet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “Grand-Prix gekte: 330.000 fans moeten zonder auto naar Zandvoort”

Pat Rick|31.08.22|12:31

Stuk bezien vanuit de bus- en treinlobby. Maar het massavervoer kan eigenlijk goed gebeuren met metro (zoals steden als Londen, Parijs al laten zien): hoge frequentie, veel volume en flexibiliteit. Metro kan tot 5 maal de genoemde frequenties aan (1 keer per minuut), en dan nog meer dan sprinters en veel meer dan bussen. Het zou goed zijn om Zandvoort te verbinden met het metronet van A’dam, met de leerervaring van de Hoekse Lijn. Waarom kan de metro in Rotterdam wel tot het strand lopen?