‘Vervoersbedrijven moeten reisinformatie beter op elkaar afstemmen bij calamiteiten’

Reisinformatiescherm Utrecht Centraal (foto: NS)
Foto: Informatieschermen op station Utrecht Centraal. Foto ter illustratie NS

Bij calamiteiten die het hele land raken zouden OV-bedrijven moeten samenwerken om de reisinformatie van de verschillende regio’s beter op elkaar af te stemmen. Dat stelt OV Ombudsman in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Aanleiding voor die aanbeveling is het trio Dudley, Eunice en Franklin, de stormen die in februari in een paar dagen tijd over het land raasden.

OV Ombudsman erkent dat de informatievoorziening bij dat calamiteiten lastig is. De stormen daarentegen kwamen niet onverwacht. In alle weersvoorspellingen was er voor gewaarschuwd. Als je dan als OV-sector laat weten vanaf welk tijdstip er geen treinen meer rijden, moet je er als reiziger op kunnen rekenen dat je tot op dat moment nog op je bestemming kan komen, vindt de ombudsman. Op vrijdag 20 februari was dat niet altijd het geval. De informatie moet wel kloppen. “Als het afschalen al eerder start, laat dan ook weten dat de dienstregeling niet meer betrouwbaar is of haal het tijdstip naar voren”, aldus de belangenbehartiger.

Daar komt bij dat reizigers geregeld over concessiegrenzen heen reizen in een gebied waarin dus meerdere vervoerders actief zijn. “Het zou daarom beter zijn dat de gezamenlijke OV-bedrijven hun handen ineen slaan en de reisinformatie op elkaar afstemmen, met daarnaast ruimte voor regiospecifieke informatie bij calamiteiten.

Onterechte boete OV-fiets

Een ander onderwerp dat uitgelicht wordt in de kwartaalrapportage is de OV-fiets. OV Ombudsman kreeg verschillende klachten van reizigers die een boete van 350 euro kregen van NS voor het niet inleveren van hun fiets, terwijl ze zeker wisten dat ze dat wel gedaan hadden. NS liet weten dat dat kwam door een fout in het interne proces en beloofde de afhandeling van klachten over onterechte boetes te verbeteren.

Technische problemen bij het inleveren van OV-fietsen zouden niet voor rekening moeten komen voor de reiziger, vindt OV Ombudsman. NS zou vanaf de eerste melding van een reiziger zich coulant moeten opstellen.

Overslaan bushaltes

OV Ombudsman buigt zich verder nog over de klachten van reizigers die te wachten stonden bij een bushalte, terwijl de buschauffeur hen voorbij reed. Soms moesten ze dan weer een half uur wachten op de volgende bus. De organisatie vindt dat de vervoerders die klachten serieuzer moeten nemen door ze als aparte categorie te registreren. De vervoerders benadrukten in de gesprekken met OV Ombudsman nog eens dat het belangrijk is dat wachtende passagiers duidelijk aangeven dat ze mee willen met een bus, bijvoorbeeld door hun hand op te steken. Dat is zeker het geval bij haltes waar meerdere buslijnen stoppen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.