OV-NL: sector loopt nu 180 miljoen euro per maand mis

Bussen en treinen, Utrecht Centraal

Het aantal dagelijkse reizigers in het OV is door de coronacrisis nog maar 10 procent van wat het tot voor kort was. Daardoor loopt het stad- en streekvervoer ongeveer 80 miljoen euro aan reizigersinkomsten per maand mis. Voor NS gaat het om zo’n 100 miljoen euro per maand. Dat verklaart Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, tegenover OVPro. 

Eerder waarschuwde Peters al voor een inkomstenverlies van zeker 60 miljoen voor het stad- en streekvervoer, maar dat was bij een halvering van het aantal reizigers. In de praktijk wordt die halvering ruimschoots overschreden. De afgelopen dagen liep het aantal dagelijkse reizigers al met 80 tot 85 procent terug en nu is de grens van 90 procent overschreden. Nog maar 10 procent van het reguliere aantal reizigers maakt momenteel gebruik van het OV.

Terugloop reizigers

Peters: “Normaal vervoert het openbaar vervoer per dag ongeveer vijf miljoen reizigers. Dit aantal is inmiddels teruggelopen naar 500.000 per dag. Dat zijn natuurlijk nog veel mensen voor wie het erg belangrijk is dat het OV wel gewoon blijft rijden, omdat zij zo bijvoorbeeld naar hun werk gaan. Daarom wil de OV-sector het vervoer ook zo lang mogelijk in de lucht houden.”

Maar de inkomsten die nu worden misgelopen, zijn dusdanig hoog dat financiële steun noodzakelijk is. “Onze kosten blijven hetzelfde en dit is dus voor ons niet vol te houden”, aldus Peters. Hoe lang de vervoerders nog kunnen teren op financiële reserves, wisselt per bedrijf. Waarschijnlijk kunnen de meeste vervoerders het wel een tot twee maanden uitzingen, maar langer dan dat lijkt onhoudbaar.

Financiële steun

Daarom is de sector in gesprek met zowel de landelijke overheid als met de decentrale overheden over een oplossing. “We willen er samen uitkomen, want natuurlijk willen wij blijven rijden. We doen hoe dan ook een beroep op het noodpakket van de Rijksoverheid, om de sector staande te houden.” Het Rijk trekt miljarden uit om bedrijven te steunen die worden geraakt door de coronacrisis. Het is nog niet duidelijk hoe de verdeling tussen de verschillende sectoren uitpakt.

De decentrale overheden hebben verder toegezegd dat het voorschot dat zij geven voor OV op 100 procent blijft staan. Het zou nog wel mogelijk zijn dat die subsidie achteraf minder wordt, omdat er nu natuurlijk veel minder wordt gereden. Dat moet op termijn blijken.

Strengere regels

Het kabinet kondigde deze week weer strengere maatregelen aan om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Die zullen niet rechtstreeks effect hebben op het openbaar vervoer, waar al maatregelen waren genomen om contact tussen passagiers en bestuurders te voorkomen. Het is momenteel bijna overal bovendien zo rustig dat anderhalve meter afstand houden wel mogelijk is.

Volgens de OV-NL-voorzitter zijn er lijnen die op momenten wel nog druk zijn, maar daar probeert de sector te kijken wat de mogelijkheden zijn door bijvoorbeeld meer voertuigen in te zetten of deze te verlengen.”Het gaat dan om maatwerk per concessie. We proberen het zo veel mogelijk te faciliteren dat reizigers afstand kunnen houden”, aldus Peters.

Vandalisme

Hoewel het aantal reizigers fors is afgenomen, worden medewerkers af en toe nog steeds geconfronteerd met negatieve ervaringen met passagiers. Niet alleen grijpen mensen nu de gelegenheid aan om niet te betalen en wordt personeel onheus bejegend; ook vandalisme lijkt toe te nemen. Dan gaat het om vernielingen of het gooien van stenen naar bussen. Peters vertelt dat een reizigers in Maastricht spuugde naar de buschauffeur. “Het is gelukkig maar een klein groepje, maar het is echt asociaal gedrag.”

De politie kwam er wel meteen bij in Maastricht en heeft de reiziger aangepakt, maar Peters benadrukt dat er niet op elke bus een politieagent mee kan rijden. Hij doet daarom een moreel beroep op de mensen die nu gebruikmaken van het openbaar vervoer. “Gedraag je normaal.”

Lees ook:

Stad- en streekvervoer loopt ruim 60 miljoen per maand mis vanwege coronavirus

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.