Vier vervoerders dingen mee naar concessie IJssel-Vecht
Vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Keolis hebben een bod gedaan op de concessie IJssel-Vecht. Een van die vervoerders mag vanaf december 2020 op de Veluwe en Midden-Overijssel rijden. In de overige delen van het gebied gebeurt dat later. IJssel-Vecht is de eerste concessie die de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel samen op de markt hebben gebracht.Â
Het is voor het eerst in Nederland dat drie provincies op deze manier de handen ineen hebben geslagen voor het aanbesteden van het openbaar vervoer. Door samen te werken hopen de provinciebesturen beter aan te sluiten op de reizigersstromen. Bovendien worden de concessiegebieden groter en de provincies verwachten daarom een interessanter aanbod vanuit vervoerders. Waarschijnlijk wordt eind september bekend wie van de vier vervoerders de winnaar wordt.
Concessies
De huidige zeven concessies in de oostelijke provincies worden omgevormd tot in totaal drie concessies. Naast IJssel-Vecht komen er ook de Berkel-Dinkel en Rijn-Waal. Die gebieden zijn qua inwoneraantal ongeveer vergelijkbaar en zijn ‘beheersbaar en aantrekkelijk’ voor de vervoerders. Er is ongeveer 100 miljoen euro per jaar beschikbaar gedurende de looptijd van drie concessies.
Opvallend aan IJssel-Vecht is dat de huidige concessies die worden samengevoegd niet tegelijkertijd aflopen. Daarom is een overgangsperiode ontwikkeld, waarbij verschillende delen geleidelijk worden toegevoegd. Het is de bedoeling dat IJssel-Vecht in 2023 compleet is. Het is aan de vervoerder om een plan te bedenken voor de inzet van personeel en voertuigen tijdens deze overgangsperiode.
Duurzaam busvervoer
In het bestek werd ook gevraagd om duurzamer busvervoer. De nieuwe vervoerder mag op de belangrijke buslijnen van de stadsdiensten in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle geen bussen meer inzetten die nog uitlaatgas meer uitstoten. Bovendien moeten alle nieuwe aangeschafte bussen in het OV-gebied IJssel-Vecht vanaf 2025 uitstootvrij rijden, zoals ook de landelijke afspraak is. Alle voertuigen gaan rijden onder de merknaam RRReis.
Na het op de markt brengen van het concept-Programma van Eisen kwam er veel kritiek van de lokale reizigersorganisaties. Zij maakten zich zorgen over de toekomst van het OV. Zo waren ze verontrust over de budgetten die niet stegen en vonden ze dat de provincies in feite helemaal geen overeenstemmende visie hadden op het openbaar vervoer.
Lees ook:
- Grote zorgen over toekomstvastheid OV in concessie IJssel-Vecht
- Drie provincies besteden samen concessie IJssel-Vecht aan
- Bussen en treinen in Oost-Nederland krijgen zelfde huisstijl
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?