Veel mensen bleven thuis door OV-staking

Informatiebord OV-staking
Foto: inge

Als gevolg van de landelijke OV-staking van afgelopen dinsdag besloten veel mensen maar van hun reis af te zien. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Verplaatsingspanel. Ten opzichte van een normale dinsdagochtend werden er 9 procent minder verplaatsingen gemaakt. In de Randstad is dit percentage zelfs met 22 procent afgenomen in vergelijking met een normale dag.

Dinsdag staakten medewerkers in het OV om een signaal af te geven aan de landelijke politiek, zodat de pensioenleeftijd wordt bevroren op 66 jaar. Voorafgaand aan de staking vroegen vervoerders, maar ook bijvoorbeeld luchthaven Schiphol al aan reizigers om zo veel mogelijk een alternatief te zoeken voor het openbaar vervoer. Daardoor werd grote drukte verwacht op de wegen. Uiteindelijk bleek ook dit mee te vallen. De ochtend- en avondspits begonnen wel iets eerder dan normaal, maar de files losten relatief snel op.

Reisalternatieven

Als mensen wel de weg opgingen, deden ze dat vooral met de auto, zo blijkt uit cijfers van het Nederlands Verplaatsingpanel. Dit is een initiatief van DAT.Mobility, Kantar en Mobidot. Landelijk nam het aantal autoverplaatsingen toe met 9 procent. De mensen die in de auto besloten te stappen, moesten wel iets meer tijd uittrekken voor hun rit. De gemiddelde reistijd was circa 5 procent langer dan normaal. Op die manier heeft de staking dus ook gevolgen gehad voor de reizigers die geen gebruik maakten van het OV.

Daarbij moet ook gezegd worden dat fors minder mensen de fiets namen of besloten te lopen. In totaal nam dit aantal af met 17 procent in vergelijking met een normale dinsdag. Het zou te verwachten zijn dat het aantal fiets- en loopbewegingen juist zou toenemen door de staking, maar uiteindelijk bleek het slechte weer voor veel mensen de beslissende factor om toch niet op de fiets te stappen.

Panel

Het Nederlands Verplaatsingspanel is een informatiebron over verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken van Nederlanders. Joost de Bruijn van het mobiliteitsdata- en IT-bedrijf DAT.Mobility: “Wij kunnen deze gegevens afleiden uit ons panel. Het panel meet permanent het verplaatsingsgedrag van 7.500 Nederlanders. Iedereen die meer wil weten over de dagelijkse mobiliteit kan gebruik maken van de informatie uit deze nieuwe bron.” De informatie wordt onder andere gebruikt door het Mobiliteitsbeeld Nederland, een initiatief van Goudappel Coffeng en DAT.Mobility.

Effect OV-staking op mobiliteit dinsdagochtend

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.